høst 2013
SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode - 10 stp

Emnetype

Teoretisk og praktisk (pc-lab).
Emnet er obligatorisk på
bachelorprogrammet i statsvitenskap
bachelorprogrammet i sosiologi
bachelorprogrammet i pedagogikk
bachelorprogrammet i samfunnsplanlegging og kulturforståelse
bachelorprogrammet i samfunnssikkerhet og miljø
bachelorprogrammet i helseadministrasjon og
lektorutdanning i språk og samfunnsfag med studieretning sosiologi og statsvitenskap.
lektorutdanning i språk og samfunnsfag, faggruppe 2 samfunnsfag

Det passer som støtteemne for andre samfunnsfag og humanistiske fag og kan også tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SV-150 Samfunnsvitenskapelig metode 10 stp

Innhold

Emnet gir en bred teoretisk og praktisk innføring i kvantitative og kvalitative forskningsmetoder for samfunnsvitenskapene. Studentene skal bli kjent med hvordan en planlegger og gjennomfører ulike former for kvantitative undersøkelser (spørreskjema og lignende), hvordan en bruker ulike statistiske metoder til å analysere innsamlede data, samt presentere resultatene fra kvantitative undersøkelser. De lærer å planlegge kvalitative studier og samle inn kvalitativt forskningsmateriale, analysere data og presentere studier som er gjort ved hjelp av observasjon, kvalitative intervju, tekster og andre kvalitative metoder.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:
- oversikt over ulike samfunnsfaglige forskningsmetoder
- kunnskap om innholdet i sentrale metodiske tilnærminger og analyseteknikker
- oversikt over anvendt statistisk analyse.

Ferdigheter:
- mestre de mest grunnleggende ferdighetene i gjennomføringen av kvantitativ og kvalitativ samfunnsforskning for å bli i stand til å gjennomføre enkle undersøkelser
- vite hva som er vitenskapelige og etiske krav til samfunnsfaglige undersøkelser, slik at de kan vurdere forskningsarbeider.

Kompetanse:
- planlegge og gjennomføre en enkel forskningsoppgave
- selvstendig kunne fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering.

 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.
Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes fakultetet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Læringsformer og aktiviteter
Emnet består av en forelesningsrekke i kvantitativ metode (ca. 7 dobbeltimer) og en forelesningsrekke i kvalitativ metode (ca. 7 dobbeltimer). Det tilbys oppgaveseminar/ PC-lab hele semesteret (ca. 7 dobbeltimer) parallelt med forelesningene. Det tilbys en seminarrekke (ca. 3 dobbeltimer) knyttet til arbeidskrav (obligatorisk oppgave) i kvalitativ metode. Denne seminarrekken er tilpasset studentene på de enkelte studieprogrammene.

Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering.
Underveisevaluering foretas muntlig sammen med faglærer. Sluttevalueringen foretas vanligvis skriftlig.

Eksamen

Eksamen består av 6 timers skoleeksamen med en kvantitativ og en kvalitativ oppgave som teller 50 % hver.

Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F er stryk/ikke bestått. Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.

Beskrivelse av arbeidskrav:
Innlevering av to obligatoriske oppgaver:
1) En oppgave i kvalitativ metode basert på ''feltarbeid'' - observasjon i det offentlige rom. Oppgaven skal skrives i gruppe. Oppmøte på første seminardag er obligatorisk.
2) En oppgave i kvantitativ metode basert på tilgjengelige data og PC-lab. Oppgaven skal inneholde en kort teoretisk innledning.

Oppgavene kan gjøres som gruppearbeid. Oppgavene evalueres av faglærer (godkjent/ikke godkjent) og må være godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.

Pensum

2013: PENSUM SVF-1050 SAMFUNNSVITENSKAPELIG METODE

 

  • KVALITATIVE METODER

Det er to bøker på pensum i kvalitative metoder:

  • Thagaard, Tove (2009, 3. utg.): Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget 231 sider
  • Aase, Tor Halfdan og Erik Fossåskaret (2007): Skapte virkeligheter. Om produksjon og tolkning av kvalitative data. Oslo: Universitetsforlaget (195 sider)

 

Artikkel:

  • Kjeldstadli, Knut: ¿Å analysere skriftlige kilder¿. Artikkel i: Fossåskaret, Erik med flere (red.)(1997): Metodisk feltarbeid. Oslo: Universitetsforlaget (27 sider). Boka finnes tilgjengelig i elektronisk utgave via Bibsys: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=092000525&kid=biblio

Nettsted:

  • Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste: Personvernombudet for forskning.

Følgende avsnitt:

  • Hva er personvernombudet for forskning: http://www.nsd.uib.no/personvern/ http://www.nsd.uib.no/personvern/om/om_oss.html
  • Meldeplikt: http://www.nsd.uib.no/personvern/meldeplikt/
  • Krav til samtykke: http://www.nsd.uib.no/personvern/meldeplikt/samtykke
  • Hva skal du forske på (samt linkene fra denne siden)? http://www.nsd.uib.no/personvern/forskningstemaer/

 

Til sammen ca. 460 sider

 KVANTITATIVE FORSKNINGSMETODER SVF-1050 HØSTEN 2013

Ringdal, Kristen (2012/2007/2001): Enhet og mangfold. Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: SVF-1050
  • Tidligere år og semester for dette emnet