vår
2014
PED-1002 Pedagogisk refleksjon og praksis - 10 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i sider ved den didaktiske disiplinen innenfor pedagogikkfaget. Didaktikk omhandler analyser av hva som skal være undervisningens og oppdragelsens: hva, hvorfor og hvordan. Det presenteres et teoretisk-didaktisk grunnlag og praktiske eksempler for refleksjon over forholdet mellom begrunnelser, planer og prosesser i pedagogisk virksomhet. Hovedvekten blir lagt på å sette didaktiske problemstillinger inn i et samfunnsmessig og kulturelt perspektiv.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- om didaktiske spørsmål knyttet til valg av metoder, arbeidsmåter og vurderingsformer og hvordan dette kan nedfelles i læreplaner
Ferdigheter:
- evne til å uttrykke seg muntlig om pedagogiske faglige spørsmål
Kompetanse:
- evne til å identifisere prinsipielle og ideologiske begrunnelser for valg av læringsmål, innhold og metoder
- evne til å sette didaktiske problemstillinger inn i et samfunnsmessig og kulturelt perspektiv
Eksamen
Arbeidskrav:
Et muntlig framlegg over oppgitt tema (15-20 min). Forberedelse og fremføring skal foregå i samarbeid mellom to studenter.
Eksamen/vurdering:
Hjemmeeksamen og muntlig eksamen. Hjemmeeksamen (oppgitt tema) skal være på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) og skrives over én (1) uke. Muntlig eksamen gjennomføres som en faglig samtale med utgangspunkt i hjemmeeksamen. Muntlig eksamen gir grunnlag for eventuell justering av karakteren på hjemmeeksamen. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
PED-1002 Pedagogisk refleksjon og praksis - pensum (samlet i to kompendier)
Vår 2014
Wiborg, Susanne (2009) Education and Social Integration. Comprehensive Schooling in Europe, New York: Palgrave Macmillan, s. 1-11 og s.211-231 (kap. 7) 32 sider
Bakke, Jarle (2011) Spesialpedagogikk i klassesamfunnet, Norsk pedagogisk tidsskrift, nr. 2, s. 141-153, 12 sider
Helgøy, Ingrid: Fra skole til tjenesteleverandør? Endringsprosesser i norsk grunnskole, i Norsk statsvitenskapelig tidsskrift, nr 1, 2003, s. 55-79, 25 sider
Helgøy, Ingrid og Anne Homme, Statlig og kommunal styringskapasitet i skolen ¿ en sammenligning av England og Norge, i Ingrid Helgøy og Jacob Aars (red.) Flernivåstyring og demokrati, Bergen: Fagbokforlaget, 2008, s. 47-72 (kap. 2), 26 sider
Helgøy, Ingrid og Anne Homme, Policy Tools and Institutional Change: Comparing educational policies in Norway, Sweden and England, i Journal of Public Policy, no 2, 2006: 141-165, 24 sider
Homme, Anne: Nye styringsformer ¿ nye aktører? Kommunale endringsprosesser og lokal innflytelse i skolen, i Gunn Imsen (red.) Det ustyrlige klasserommet, Oslo: Universitetsforlaget, 2004, s. 237-261, 24 sider
Carlgren, Ingrid et al (2006) Changes in Nordic Teaching Practices: From individualised teaching to the teaching of individuals, i Scandinavian Journal of Educational Research, no. 3, s. 301-326, 25 sider
Klette, Kirsti (2007) Bruk av arbeidsplaner i skolen ¿ et hovedverktøy for å realisere tilpasset opplæring? Norsk pedagogisk tidsskrift, nr.4, s. 344-358, 14 sider
Lyng, Selma Therese (2009) Is There More to «Antischoolishness» than Masculinity?: On Multiple Student Styles, Gender, and Educational Self-Exclusion in Secondary School, I Men and masculinities, nr 4, 462-487, 25 sider
Høgmo, Asle (1989): Om å organisere barns hverdag innenfor en målrettet pedagogisk ramme. I: Høgmo: Norske idealer og samisk virkelighet (kap. 3, s. 45-69) . Gyldendal, 22 sider
Skjelmo, Randi (2001): Den nye småskolen-realiteter, utfordringer og kritiske perspektiver. I: Sylvi Stenersen Hovdenak (red.): Perspektiver på Reform 97. Gyldendal Akademisk, s. 171-186, 16 sider
Winther-Jensen, Thyge (1998) Undervisning og menneskesyn belyst gennem studier af Platon, Comenius, Rousseau og Dewey. Akademisk forlag, 225 sider
Imsen, Gunn (2009): Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk. s. 397-412, 15 sider
Vestøl, Jon Magne (2008): Didaktiske modeller i lærerutdanningen. En analyse av lærerstudenters praksisrefleksjon. I: Acta Didactica Norge Vol.2 Nr. 1 Art.4, 20 sider
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested:
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1002
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet