høst
2013
PED-1004 Kulturpedagogikk - 10 stp
Innhold
I dette emnet reflekteres det over forholdet mellom kultur og pedagogikk i vid forstand. Med utgangspunkt i skillet mellom normativ og analytisk kulturforståelse vil oppmerksomheten blant annet rettes mot hvordan riksoppdragende system (som for eksempel skolevesen og helsevesen), samtidig som de gir verdifulle og nyttige redskaper til menneskelig mestring og utvikling, også bidrar til kulturell disiplinering, ja endog undertrykking av folks verden. På den måten kan de riksoppdragende systemene også betraktes som hegemoniske kunnskapsregimer det er viktig både å avdekke forutsetningene for og konsekvensene av.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- forståelse av hvordan oppdragelse, undervisning, og kunnskap alltid gjenspeiler bestemte steder å se verden fra
- forståelse av hvor viktig oppdragelse, undervisning og kunnskapsoverføring er i enhver samfunns- og kulturform
Ferdigheter:
- Evne til å føre en muntlig faglig dialog om pedagogiske tema
Kompetanse:
- evne til å anlegge et kritisk blikk på den instituerte oppdragelsespraksis og kunnskapsoverføring
Eksamen
Eksamen/vurdering:
Hjemmeeksamen som skrives over en (1) uke med oppgitt tema, ca. 3500 ord (ca. 10 sider) og muntlig eksamen. Muntlig eksamen gjennomføres som en faglig samtale om sentrale faglige tema fra emnet. Hjemmeeksamen gis en egen karakter. Muntlige eksamen kan føre til justering av endelig karakter. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Utlevering hjemmeoppgave: 12. november
Innlevering hjemmeoppgave: 19.november
Muntlig eksamen: 10. og 11. desember.
Pensum
Pensum PED-1004 høsten 2013
Bøker:
Edvardsen, E. (1997). Nordlendingen. Pax. (222 sider)
Jensen, E. B. (2005). Skoleverket og de tre stammers møte. Eureka. (s. 44-223, 179 sider)
Nergård, J.-I. (2006). Den levende erfaring. Oslo: Cappelen. (Kap. 2-4-5-9-10-11-12-13-14) (ca. 150 sider)
Kompendium:
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. I Richardson, J. G. (red.): Handbook for the theory and research for the sociology of education. New York: Greenwood Press. Side 241-258. (18 sider)
Bæck, U.-D. K. (2011). Om sosiale prestasjonsforskjeller i skolen og den sosiale konstruksjonen av intelligente barn. Norsk pedagogisk tidsskrift 95, 6, 412 ¿ 423. (12 sider)
Corbett, M. (2005). Rural education and out-migration: The case of a coastal community. Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l¿éducation 28, ¿, 52-72. (21 sider)
Hastrup, K. (1998): Kulturell forståelse: Mellem sprog og erfaring. I Hodne, B. (red): Kulturstudier. Bergen: Senter for kulturstudier. (15 sider)
Meløe, J. (1997). Om å forstå det andre gjør. I Greve, A. & Nesset, S. (red.): Filosofi i et nordlig landskap. Tromsø: Universitetet i Tromsø, Ravnetrykk nr. 12. Side 337-345. (9 sider)
Moldenhawer, B. (2007). Den flerkulturelle dimension i pædagogikken. I Andersen, Ellegard & Muschinky (red.): Klassisk og moderne pædagogisk teori. København: Hanz Reitzels Forlag. Side 171-194. (24 sider)
Seeberg, M. L. (2006). En flerkulturell skole der alle er like. I Brock-Utne, B. & Bøyesen, L. (red.): Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring I flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Bergen: Fagbokforlaget. Side 110-121. (12 sider)
Steinsholt, K. (2007): Paulo Freire: Håpets pedagogikk. I Steinsholt, K. & Løvlie, L. (red.): Pedagogikkens mange ansikter. Pedagogisk idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Universitetsforlaget. Side 587-601. (15 sider)
Säljö, R. (2002). Læring, kunnskap og sosiokulturell utvikling: mennesket og dets redskaper. I Bråten, I. (red.): Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv. Oslo: Cappelen Akademisk. Side 31-57. (27 sider)
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1004
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet