høst 2012
SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode - 10 stp

Emnetype

Teoretisk og praktisk (pc-lab).Emnet er obligatorisk på bachelorprogrammet i statsvitenskapbachelorprogrammet i sosiologibachelorprogrammet i pedagogikkbachelorprogrammet i samfunnsplanlegging og kulturforståelsebachelorprogrammet i samfunnssikkerhet og miljøbachelorprogrammet i helseadministrasjon og lektorutdanning i språk og samfunnsfag med studieretning sosiologi og statsvitenskap.lektorutdanning i språk og samfunnsfag, faggruppe 2 samfunnsfagDet passer som støtteemne for andre samfunnsfag og humanistiske fag og kan også tas som enkeltemne.

 

 


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SV-150 Samfunnsvitenskapelig metode 10 stp

Innhold

Emnet gir en bred teoretisk og praktisk innføring i kvantitative og kvalitative forskningsmetoder for samfunnsvitenskapene. Studentene skal bli kjent med hvordan en planlegger og gjennomfører ulike former for kvantitative undersøkelser (spørreskjema og lignende), hvordan en bruker ulike statistiske metoder til å analysere innsamlede data, samt presentere resultatene fra kvantitative undersøkelser. De lærer å planlegge kvalitative studier og samle inn kvalitativt forskningsmateriale, analysere data og presentere studier som er gjort ved hjelp av observasjon, kvalitative intervju, tekster og andre kvalitative metoder.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:Kunnskaper og forståelse:- oversikt over ulike samfunnsfaglige forskningsmetoder- kunnskap om innholdet i sentrale metodiske tilnærminger og analyseteknikker- oversikt over anvendt statistisk analyse.Ferdigheter:- mestre de mest grunnleggende ferdighetene i gjennomføringen av kvantitativ og kvalitativ samfunnsforskning for å bli i stand til å gjennomføre enkle undersøkelser- vite hva som er vitenskapelige og etiske krav til samfunnsfaglige undersøkelser, slik at de kan vurdere forskningsarbeider.Kompetanse:- planlegge og gjennomføre en enkel forskningsoppgave- selvstendig kunne fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering.

 

 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes fakultetet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Læringsformer og aktiviteterEmnet består av en forelesningsrekke i kvantitativ metode (ca. 7 dobbeltimer) og en forelesningsrekke i kvalitativ metode (ca. 7 dobbeltimer). Det tilbys oppgaveseminar/ PC-lab hele semesteret (ca. 7 dobbeltimer) parallelt med forelesningene. Det tilbys en seminarrekke (ca. 3 dobbeltimer) knyttet til arbeidskrav (obligatorisk oppgave) i kvalitativ metode. Denne seminarrekken er tilpasset studentene på de enkelte studieprogrammene. Kvalitetssikring av emnetEmnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering.Underveisevaluering foretas muntlig sammen med faglærer. Sluttevalueringen foretas vanligvis skriftlig.

Eksamen

Eksamen består av 6 timers skoleeksamen med en kvantitativ og en kvalitativ oppgave som teller 50 % hver. Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F er stryk/ikke bestått. Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.Beskrivelse av arbeidskrav:Innlevering av to obligatoriske oppgaver:1) En oppgave i kvalitativ metode basert på feltarbeid - observasjon i det offentlige rom. Oppgaven skal skrives i gruppe. Oppmøte på første seminardag er obligatorisk.2) En oppgave i kvantitativ metode basert på tilgjengelige data og PC-lab. Oppgaven skal inneholde en kort teoretisk innledning.Oppgavene kan gjøres som gruppearbeid. Oppgavene evalueres av faglærer (godkjent/ikke godkjent) og må være godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.

Pensum

PENSUM SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode

 KVANTITATIVE FORSKNINGSMETODER SVF-1050 HØSTEN 2012Ringdal boken er kommer ut i nytt opplag i 2007, endringene dreier seg i all hovedsak om at kapitler er blitt flytte på og at noen kapitler er blitt slått sammen. Begge bøkene kan brukes på SVF-1050. Under følger en oversikt over kapitler på pensum i henhold til hver utgave.Ringdal, Kristen (2001): Enhet og mangfold. Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget.Kap. 1 ForskningsprosessenKap. 3 Vitenskapsteori Kap. 5 Forskningsdesign Kap. 6 Datainnsamling og foreliggende data Kap. 7 Utvelging av enheter Kap. 8 Måling i samfunnsvitenskap Kap. 9 Komparativ design(9.11 nivåfeilslutninger(s. 190-191)Kap. 10 Tidsdesign (s. 197-203)Kap. 11 Eksperimenter, forsøk, intervensjoner Kap. 13 Survey-metoden: Standardisert utspørring av store utvalg Kap. 15 Statistisk beskrivelse av enkeltvariabler Kap. 16 TabellanalyseKap. 17 Sammensatte mål: skalaer og indekser Kap. 18 Analyser av gjennomsnitt: Fra t-tester til variansanalyse Kap. 19 Regresjonsanalyse (til 19.24 logistisk regresjon) (s. 391-427)Til sammen 291 siderRingdal, Kristen (2007): Enhet og mangfold. Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget.Kap. 1 ForskningsprosessenKap. 2 VitenskapsteoriKap. 4 Måling i samfunnsvitenskap Kap. 5 Forskningsstrategi, design, og datainnsamling Kap. 6 Datainnsamling og foreliggende dataKap. 7 Tidsdesign(s. 127-146)Kap. 8 Casestudier og komparativ design (8.7: Nivåfeilslutninger 163-165)Kap. 9 SpørreundersøkelserKap. 10 FeltundersøkelserKap. 12 Statistisk beskrivelse av enkeltvariablerKap. 13 TabellanalyseKap. 14 KorrelasjonKap. 15 Sammensatte mål: skalaer og indekserKap. 16. Analyser av gjennomsnitt: fra t-tester til variansanalyser Kap. 17 Regresjonsanalyse Kap. 18 Videregående temaer i regresjonsanalyse (til 18.8 logistisk regresjon s.389-407)

 

KVALITATIVE METODER 2012

Det er to bøker på pensum i kvalitative metoder:

Thagaard, Tove (2009, 3. utg.): Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget 231 sider

Aase, Tor Halfdan og Erik Fossåskaret (2007): Skapte virkeligheter. En bok om kvalitativt orientert metode. Oslo: Universitetsforlaget (214 sider)

Artikkel:

Kjeldstadli, Knut: ¿Å analysere skriftlige kilder¿. Artikkel i: Fossåskaret, Erik med flere (red.)(1997): Metodisk feltarbeid. Oslo: Universitetsforlaget (27 sider). Boka finnes tilgjengelig i elektronisk utgave via Bibsys: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=092000525&kid=biblio

Nettsted:

Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste: Personvernombudet for forskning. Avsnittet ¿Forskere og studenter¿ i venstre marg. http://www.nsd.uib.no/personvern/index.html (ca. 20 sider)

Til sammen 492 sider

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: SVF-1050
  • Tidligere år og semester for dette emnet