Eiliv Lund tildelt europeisk toppstipend

– Like stort som om TIL hadde slått Manchester United 3-0 på bortebane, sier rektor Jarle Aarbakke.
Fagertun, Thoralf
Publisert: 10.10.08 14:53 Oppdatert: 10.10.08 15:19

European Reserach Council (ERC), som er en del av EUs syvende rammeprogram for forskning, har for første gang delt ut sitt Advanced Investigators Grant - et stipend som kun gis de beste av de beste innen europeisk forskning. Som en av to forskere i Norge, har Eiliv Lund fått sitt forskningsprosjekt vurdert som verdig det høythengende stipendet.

Det medisinske fakultet hedret i går sin europeiske toppforsker Eiliv Lund. Foto: Gunnar Graff

Lund kan dermed disponere om lag 2,3 millioner Euro over fem år, eller om lag 18 millioner kroner. Lund, som er professor ved Institutt for samfunnsmedisin, er spesielt fornøyd med at midlene tildeles forskeren og ikke et senter eller en spesiell strategi.
- Dette er nytenking for å stimulere kreativiteten i europeisk forskning. De siste 10 årene har mange forskere følt seg styrt. Støtte har blitt gitt til svære konstruksjoner med fastlagte strategier. Dette stipendet er annerledes, understreker han.

Styrker forskernes posisjon
I prinsippet kan Lund ta sine 18 millioner under armen og flytte hvor som helst. Det har han ingen planer om, men professoren tiltales av ERCs oppvurdering av den gode forskningsideen.
- Denne typen stipend styrker forskernes posisjon. Det er derfor jeg har søkt. Forskningsinstitusjonene bør ta innover seg at EU legger opp til andre målsetninger enn tidligere.

Prosjektet "Kvinner og kreft", som har 172.000 norske deltakere og en postgenom biobank med 50.000 spesielle blodprøver og nedfrosset vev fra brystkreftsvulster, er grunnen til at Lund søkte om midler fra ERC. Søknaden omhandlet spesielt en mindre del av prosjektet som går under navnet "Transcriptomics in Cancer Epidemiology".
- Et hvert gen har et uttrykk. Vi undersøker om disse uttrykkene kan ha betydning for risikoen for kreft. Kanskje kan genuttrykket benyttes i en diagnostisk test eller en tidlig test for å avsløre forstadier til kreft. I stedet for mammografi, kunne man ha tatt en blodprøve, forteller Lund.

Stor anerkjennelse for UiT
Han visste at "Kvinner og kreft"-prosjektet var unikt innen europeisk forskning og kunne oppfylle ERCs krav til at prosjektene måtte være "usedvanlig ambisiøse, nytenkende og ukonvensjonelle". Professoren var mer usikker på om han selv oppfylte kravet om å være en "eksepsjonell forskningsleder i europeisk sammenheng". Men det gjorde han og det vet rektor Jarle Aarbakke å sette pris på.

- En fantastisk prestasjon å få stipendet i så skarp konkurranse. Det er en stor anerkjennelse for Eiliv Lund, men også for Universitetet i Tromsø fordi vi kan tiltrekke oss fagfolk som Lund.

Les mer om ERC her og Advanced Investigators Grant her.

Fagertun, Thoralf
Publisert: 10.10.08 14:53 Oppdatert: 10.10.08 15:19