Ny lærerutdanning for nye UiT

Allmennlæreren er historie. Nye UiT skal utdanne faglærere med mastergrad.
Fagertun, Thoralf
Publisert: 03.09.08 14:30 Oppdatert: 20.01.10 09:40

Ulf Christensen (t.v.), Torunn Klemp og Jarle Aarbakke tror verdens beste lærerutdanning i fremtiden vil befinne seg i Tromsø. Foto: Thoralf Fagertun

Når lærerstudenten inntar forelesningssalen høsten 2010, har hun fem år foran seg på skolebenken.

Slik blir den femårige lærerutdanninga

Arbeidsgruppen som har utredet forslag til ny lærerutdanning ved UiT, presenterte onsdag sin nye modell og leder Torunn Klemp viste frem tre ulike utgaver av fremtidens lærerstudium, som snart blir en realitet hvis Kunnskapsdepartementet godkjenner endringene.

Lærere som sikter seg inn på jobb i barneskolen og mellomtrinnet får en spesialtilpasset master, som blant annet inkluderer 30 studiepoeng "Grunnleggende ferdigheter". En annen master utdanner lærere som kan arbeide både på mellomtrinnet, ungdomsskolen og videregående skole. Den tredje modellen er i grove trekk dagens fagmaster med Praktisk-pedagogisk utdanning.

Faglærere, ikke allmennlærere
Tiden da lærerstudentene måtte skoleres i alle fag er over. Den nye modellen legger opp til fagspesialisering.
- Da forsikrer vi oss om at vi utdanner lærere som har genuin interesse for det faget de studerer, understreket Klemp.
- Det stiller større krav til skoleeierne, som må sette sammen team som inneholder lærere med rett faglig kompetanse.

UiTs nye lærerutdanning legger også opp til atskillig mer praksis enn tidligere. Studentene skal ut i praksis alle de fem årene utdanningen varer.

Artig og spennende utdanning
De to oppdragsgiverne, Universitetet i Tromsø og Høgskolen, var representet på presentasjonen med sine respektive rektorer Jarle Aarbakke og Ulf Christensen.
- Den nye modellen gir et særdeles viktig grunnlag for det nye Universitetet i Tromsø, sa Aarbakke, mens kollega Christensen fokuserte på de fremtidige studentene:
- Dere har laget et lærerstudium som jeg tror unge mennesker vil oppfatte som både spennende og artig. Denne utdanningen vil løfte og utvikle norsk skole på en god måte.

Les presentasjonen av fremtidens lærerutdanning.

Fagertun, Thoralf
Publisert: 03.09.08 14:30 Oppdatert: 20.01.10 09:40