– En anerkjennelse av mitt arbeide

Statsviter Oran R. Young er stolt over å ha blitt utnevnt til æresdoktor ved UiT Norges arktiske universitet – og han ønsker at det skal sette permanente spor i nord.
Brøndbo, Stig
Publisert: 26.03.15 00:00 Oppdatert: 02.12.16 09:42

Æresdoktor ved UiT, statsviter og forskningspioner knyttet til arktiske forhold, Oran R. Young og rektor Anne Husebekk hadde mye å snakke om da de møttes i Árdna – universitetets samiske kulturhus. Foto: Stig Brøndbo

– Å bli æresdoktor er en enorm anerkjennelse av arbeidet mitt. Jeg er veldig stolt i dag, sier den amerikanske forskningspioneren. I år er det 50 år siden æresdoktoren avla sin egen doktorgrad i statsvitenskap, og de siste 30 årene har han forsket på samarbeid i Arktis. Han har vært rådgiver, pådriver og premissleverandør for at Arktisk Råd har fått en viktig rolle som det eneste regionale samarbeidsorganet som omfatter alle de åtte arktiske landene: De fem nordiske landene, USA, Canada og Russland.

Før han ble utnevnt til æresdoktor, rakk Oran Young å holde en gjesteforelesning med temaet: «The Arctic Council at Twenty: How to Maintain Effectiveness in a Rapidly Changing Environment». Foto: Stig Brøndbo

Samarbeid

– Dette samarbeidsforumet må vi fortsette å jobbe med, men for at vi skal kunne ha et samarbeid i Arktis som fungerer må vi unngå at konflikten i Ukraina smitter over på forholdet til Russland i nord. Vi må kunne følge to hovedspor: Vi er nødt til å søke samarbeid og dialog i nord, samtidig som vi er tydelige på hva vi mener om det som skjer i Ukraina, mener Oran R. Young.

Vil skape noe

– Jeg er mest opptatt av å se framover, på hvordan Arktisk Råd kan endre seg for å møte utfordringene vi har foran oss i dag. Og jeg er opptatt av hvordan det at jeg har blitt æresdoktor ved UiT Norges arktiske universitet kan skape noe positivt og fremtidsrettet, sier Young. Han ser for seg at det blir årlige turer til Tromsø, og han har allerede diskutert flere ideer til prosjekter med ledelsen ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning.

Arctic Frontiers

Alle æresdoktorene fikk diplom og et bilde. Foto: Stig Brøndbo

I hele sin akademiske karriere har Young søkt samarbeid på tvers av landegrenser og fagfelt for kunne få til internasjonale avtaler forankret i forskningsbasert kunnskap. Han har i flere tiår kommet med klare anbefalinger til politikere, og han har blitt lyttet til både i øst og i vest. Han har tidligere vært ansatt som professor II ved UiT, og han har vært en gjenganger på konferansen «Arctic Frontiers» i Tromsø.

Føre sammen

– Jeg har et ønske om at «Arctic Frontiers» skal bli enda flinkere til å føre sammen beslutningstakere og forskere, slik at konferansen kan bli en enda viktigere arena gjennom å skape muligheter for samarbeid og nytenkning. Og jeg håper at UiT vil melde seg på som en viktig bidragsyter, sier Young. 74-åringen jobber i dag ved University of Californa.

Brøndbo, Stig
Publisert: 26.03.15 00:00 Oppdatert: 02.12.16 09:42