– Mat til barnehagebarn er ikke så vanskelig

Universitetslektor Line Husjord mener at et korrekt kosthold til barn over to år ikke er så vanskelig. På Lørdagsuniversitetet 7. mars forteller hun hvor enkelt det kan være.
Brøndbo, Stig
Publisert: 03.03.15 00:00 Oppdatert: 03.03.15 07:27

Et usunt kosthold og for lite variert fysisk aktivitet i tidlig i livet, vil kunne medføre helseutfordringer senere i livet., sier Line Husjord. Foto: Stig Brøndbo

– En del foreldre mener at det er umulig å få ungene til å spise grønnsaker eller annen sunn kost. Min erfaring er at det ikke er sånn, sier Line Husjord. Hun har i flere år forsket på – og jobbet tett sammen med – barnehager om kosthold til barn i åtte kommuner i Troms fylke.

Samtidig har hun undervist både kommende lærere og barnehageansatte ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk om barn og kosthold, samt reist rundt til barnehager for å snakke med ansatte og foreldre om hva barn faktisk spiser – og hva de burde spise.

Avgjørende

– Barns kostvaner tidlig i livet er av avgjørende betydning for normal vekst og utvikling i barneårene. Et usunt kosthold og for lite variert fysisk aktivitet i tidlig i livet, vil kunne medføre helseutfordringer senere i livet., sier Husjord. Også derfor er hun svært fornøyd med at UiT Norges arktiske universitet har bestemt seg for å tilby en samlingsbasert videreutdanningstilbud til ansatte i barnehager med fokus på nettopp barn, kosthold, fysisk aktivitet og helse.

Enkelt

– De fleste barn får store deler av sitt energiinntak i barnehagen. Derfor er det så viktig at maten de får er god og riktig sammensatt, mener Husjord. At unger generelt får i seg for mye sukker og mettet fett, er vel kjent. På Lørdagsuniversitetet vil Husjord fortelle om funn fra egen forskning, samt hvordan foreldre enkelt kan sette sammen måltider til barn over to år. Foredraget er på 45 minutter og det settes av 15 minutter deretter til spørsmål.

Når: 13.00-14.00

Sted: Cafe Rød, DRIV.