Sterk historie om nedkjøling på Lørdagsuniversitetet

For 16 år siden var han med på å redde henne etter 80 minutter under isen. Lørdag 7. mars kommer lege Torvind Næsheim og Anna Bågenholm til Alta for å fortelle sin historie om hvordan kuldebehandling redder liv.
Arnstad, Mali Anette
Publisert: 03.03.15 09:00 Oppdatert: 03.03.15 12:34

Hvis man først får hjertestans er det bedre å være kald enn varm. Det høres kanskje ulogisk ut, men forskning ved UiT Norges arktiske universitet beviser det motsatte: Ingen er døde før de er varme og døde.

– Det er nettopp kulden som taler til deres fordel. Den lave forbrenningen ved lav kroppstemperatur gjør at vi kan forsyne hjernen med nok oksygen under hjerte- og lungeredning, forteller Torvind Næsheim, stipendiat ved institutt for klinisk medisin ved UiT.

Verdensrekord i overlevelse

Lørdag 7. mars kommer han til Lørdagsuniversitetet i Alta for å fortelle om sin forskning på nedkjøling. Han har selv følt det på kroppen, da han i 1999 hjalp til å redde Anna Bågenholm som var havnet under isen etter en skiulykke i Narvik. Hun overlevde etter mer enn to timer med hjerte- og lungeredning og oppvarming på hjertelungemaskin ved Universitetssykehuset Nord-Norge. Hun lever i dag helt normalt.

– Etter at Anna overlevde sin ulykke økte motivasjonen i det medisinske miljøet for å satse på denne pasientgruppen. Aller viktigst var signalet man ga til førstehjelperne: At personer som er kalde og tilsynelatende døde kan gjenopplives. Man må bare ikke gi opp, men holde på i time etter time, sier Næsheim.

Anna Bågenholm og Torvind Næsheim deler sin historie om å overleve etter ekstrem nedkjøling på Lørdagsuniversitet 7. mars

Varme etter snøskred

En «varm» hjertestans gir derimot bare noen minutter til rådighet: i løpet av kun kort tid ødelegges hjernen. Det er ofte tilfelle ved snøskred.

– Dødsårsaken ved skred er vanligvis kvelning, og det er først når hjertet har stanset at de blir kalde. Men da er hjernen allerede ødelagt, og de kan de ikke gjenopplives, sier Næsheim. En nedkjølt person vil imidlertid fortsatt ha funksjonene som kreves for å overleve.

– Men det vet vi ikke før etter lang tid. For når pasienten er kald, har han de samme tegnene som en død person. Det er først når de kommer opp i normal kroppstemperatur at vi vet resultatet, sier Næsheim.

Anna Bågenholm var den første som overlevde denne behandlingen. 16 år etter er det mellom to og fem pasienter i året som behandles for lignende skader. Av disse overlever litt mindre enn halvparten.

Når: 17.00-18.00

Sted: Scandic Alta.

Gratis inngang

Lørdagsuniversitetet kommer også til Finnsnes og Tromsø til helga. På Finnsnes er det sjømat og helse som står i fokus, mens det i Tromsø settes søkelyset på barn og ernæring. Universitetslektor Line Husjord skal fortelle om hvordan fokus på kosthold og fysisk aktivitet i barnehagen kan bidra i et folkehelseperspektiv.

Arnstad, Mali Anette
Publisert: 03.03.15 09:00 Oppdatert: 03.03.15 12:34