På turné for UiT

UiT går nye veier for å rekruttere studenter. Med en stor universitetsturné som begynner på Østlandet.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 06.01.15 00:00 Oppdatert: 08.01.15 13:52

– På denne måten når vi mer konkret ut til de spesifikke skolene vi velger å satse på. Samtidig kan vi kvalitetssikre informasjonen som elevene får, siden det er universitetene som står bak, i stedet for andre kommersielle aktører, sier turnéleder Espen Nordahl ved UiT Norges arktiske universitet.

Espen Nordahl korrdinerer arbeidet med turneen. Foto: Karine Nigar Aarskog
Espen Nordahl koordinerer arbeidet med turneen. Foto: Karine Nigar Aarskog

Han har ansvaret for å koordinere det praktiske arbeidet som UiT har, i forbindelse med universitetsturneen som går over hele landet i januar og februar. Turneen er et samarbeid mellom universitetene i Norge, der studenter reiser rundt til videregående skoler for å presentere sitt universitet.

– Det er veldig positivt at studentene gjør dette. Det er jo deres hverdag, sier Nordahl.

Håndplukket og motiverte
UiT er i år med for første gang, og student Aleksander Helberg er førstemann ut. Han er en av ti studenter som inngår i et rekrutteringsteam ved UiT, der alle er håndplukket til å representere universitetet. Denne uka besøker han skoler i Akershus.

– Det er trivelig og artig å få være med. De elevene som kommer er veldig interesserte, og vil studere, men det er ikke alle som vet hva eller hvor, sier Helberg, som selv tar en master i bedriftsledelse ved Handelshøgskolen.

Han forteller at responsen likevel varierer en del, og at mange av elevene han hittil har møtt ikke har vært nord for Trondheim og dermed synes Tromsø er veldig eksotisk.

– De første minuttene bruker jeg på å knekke en del fordommer om Nord-Norge og gjøre elevene oppmerksomme på at det ikke er så langt hit eller så kaldt her som mange tror. Jeg vil heller vise fram det spesielle ved Nord-Norge og hvorfor de bør velge UiT, sier Helberg.

Godt samarbeid
I år besøker UiT videregående skoler i fylkene Nordland, Nord- og Sør-Trøndelag, Oslo, Akershus og Østfold, men hvis årets turné blir vellykket, kan det være aktuelt å utvide til flere fylker. I begynnelsen av mars er UiT vertsuniversitet for turneen, og da er det skoler i Harstad, Tromsø og Alta som får besøk.

– Vi ser at det fungerer fint å samarbeide med andre universiteter og dele erfaringer. Det gir de som skal søke et bedre grunnlag, sier Nordahl.

– Jeg tror universitetet får mye igjen for den direkte kontakten med elevene. De kan stille direkte spørsmål og få svar på det de lurer på, supplerer Helberg.

Aleksander Helberg presenterer denne uka UiT Norges arktiske universitet på skoler i Akershus. Foto: privat
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 06.01.15 00:00 Oppdatert: 08.01.15 13:52