Mads Gilbert kåret til Årets navn 2014

UiT-professor og lege Mads Gilbert ble med solid margin kåret til Årets navn av VGs lesere.
Mackenroth, Anika
Publisert: 19.12.14 00:00 Oppdatert: 19.12.14 15:16

Foto: UiT

– Det leserne har sett og stemt fram, er en oppofrende, engasjert norsk lege som gjentatte ganger setter eget liv i fare, står midt i et blodbad i Gaza – og har kun ett mål for øyet: å redde livet til så mange barn han kan klare, sa VGs sjefredaktør Torry Pedersen før han overrakte prisen til Gilbert fredag formiddag.

Pedersen ser ikke bort fra at mange av VGs lesere som har stemt på Gilbert også har ønsket å hedre ham for hans innsats som lege ved Universitetssykehuset i Tromsø i snart 40 år.

- Det er ikke få som har Mads Gilbert å takke for at de er i live – enten fordi Mads kom på utrykning med ambulansen, eller han reddet dem på operasjonsbordet på akuttmedisinsk avdeling, sier sjefredaktøren til VG.

Deler kunnskap med UiT-studenter og med resten av verden

Gilbert har mottatt flere norske og internasjonale priser for sitt arbeid, sist i Dubai der han ble hedret med den internasjonale medisinprisen Hamdan. I 2013 ble han utnevnt til kommandør av St.Olavs ordenen, blant annet for sin systematiske innsats med å undervise leger og helsepersonell i livreddende akuttiltak.

Les mer: Her blir Mads Gilbert kommandør av St. Olavs ordenen

Rektor ved UiT Norges arktiske universitet, Anne Husebekk, er stolt av å ha en slik kapasitet i egne rekker.

- Jeg er stolt og glad for at Mads Gilbert er kåret til Årets navn av VGs lesere. Mads er en verdensborger og har gjennom sitt faglige virke og engasjement betydning for folk og land langt utenfor Norge. Han er landets fremste på akuttmedisin og vi er glad for at den kunnskapen han til daglig deler med våre studenter også kommer andre til gode, sier hun.

Til topps for Gaza

VG skriver at leserne har vært med på å nominere kandidater, samt å stemme frem ti finalister. Disse ti ble så gjort gjenstand for en representativ meningsmåling utført av TNS Gallup, der Gilbert altså gikk til topps.

- Jeg synes det er overveldende og veldig sterkt å motta denne prisen. Jeg føler jeg gjør det på vegne av mine kollegaer i Gaza, sier Gilbert til VG.

Les også: Sterke skildringer fra Gaza

Prispengene på 50 000 kroner skal Gilbert gi til den USA-baserte solidaritetsorganisasjonen «Students for Justice in Palestine» – som nå er etablert på rundt 110 universiteter.

– USA er selve «gamechangeren» for å endre forholdene i okkupert Palestina. Denne organisasjonen jobber meget godt, og de har doblet medlemstallet sitt det siste året. Halvparten av de nye medlemmene er unge jødiske studenter som ikke lenger tror på okkupasjonen. De gjør en viktig jobb, og jeg tror de skal få pengene, sier UiT-professoren til VG.

Mackenroth, Anika
Publisert: 19.12.14 00:00 Oppdatert: 19.12.14 15:16