Staking eller diagonalgang?

Stadig flere av våre ypperste skiløpere dropper festesmurningen og staker seg gjennom skirenn. En ny studie skal finne ut hva de oppnår med denne teknikken.
Andersen, Elisabeth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Elisabeth Andersen
Publisert: 19.12.14 00:00 Oppdatert: 19.12.14 12:55

Testkandidat Audun Erikstad fra Vadsø skiklubb kombinerer trening med idrettsstudier i Alta. Han er på juniorlandslaget, og har tidligere vunnet Norgescupen i sin klasse da han var 18 år. Han går nå i klasse 19-20 år. Sist helg deltok han i uttakingsrenn til junior-VM, og fikk 4. plass som beste resultat på 20 km skibytte (10 km klassisk + 10 km fristil).

Tredje års student ved Idrettshøgskolen, Håkon Abrahamsen Nilsen, ønsker å finne ut hvordan langrennsløperes utholdenhetskapasitet er i staking, sammenlignet med løping. Nylig testet han en av Norges topp-juniorer i testlaben på campus Alta. Testingen inngår som en del av bachelorprosjektet til Nilsen, som skal levere inn sin oppgave i begynnelsen av mai 2015. Han skal teste maksimalt oksygenopptak på 8 langrennsløpere på høyt nasjonalt nivå, både når de bruker stakemaskin og ved løp på tredemølle.

En sport i endring
Førsteamanuensis ved Idrettshøgskolen Tor-Oskar Thomassen er den som veileder Nilsen. Han forteller at utgangspunktet for forskningsprosjektet er at langrennssporten har utviklet seg de siste årene, og man ser at styrken i løpernes overkropp er høyere enn tidligere. Det er utviklet en ny staketeknikk som gjør at de beste løperne går uten festesmurning til og med i løyper med veldig bratte bakker, slik som for eksempel under World cup, 15 km i Davos sist helg.

– Normalt kommer skiløpere høyt opp på skalaen når de testes på løp i bratt bakke. Nå vil Håkon se om utholdenhetskapasiteten, når de bare bruker overkroppen og staker, vil nærme seg utholdenhetskapasiteten de har ved løp på tredemølle. Hvis noen kommer høyere opp i maksimalt oksygenopptak ved staking enn de andre utøverne, kan det bety at styrken i overkroppen har noe å si. Derfor tar han også en styrketest av overkroppen til kandidatene, sier Thomassen.

Testkandidater på høyt nivå
Utøverne som testes er fra Nordlysbyen ski, og i tillegg til disse juniorløperne, vil Nilsen også teste seniorløpere som eksempelvis Petter Eliassen (Tverrelvdalen IL). Han er på høyt internasjonalt nivå i langrenn. Førsteamanuensis Thomassen mener at Audun, som ble testet i dag, er en fremadstormende løper som scorer meget høyt på alle utholdenhetstester, og han er spent på resultatet etter staketesten.

Først må utøverne kjøre ei økt på stakemaskinen «Thorax Trainer», der de får testet sitt maksimale oksygenopptak ved bruk av bare overkroppsmuskulaturen. Etter 3-5 dager blir de testet under løp på tredemølle. I tillegg tester Nilsen utøvernes maksimale, spesifikke styrke i overkroppen, for å finne ut hvilken betydning denne styrken kan ha for utholdenhetskapasitet i staking.

Andersen, Elisabeth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder