Går i gang med etterspurt Master i sosialt arbeid

Fra neste høst blir det mulig å ta Master i sosialt arbeid ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid, Finnmarksfakultetet. Det vedtok universitetsstyret torsdag i forrige uke.
Andersen, Elisabeth
Publisert: 16.12.14 00:00 Oppdatert: 16.12.14 12:01

Studie- og forskningssjef ved Finnmarksfakultetet, Anne Mari Rødde Harper (t.v.), kan nå feire sammen med leder ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid, Nina Hermansen og dekan Wenche Kjæmpenes. Foto: Elisabeth Andersen

– Nå får vi nok en masterutdanning til Finnmark, og akkurat denne masteren har stått på ønskelisten til våre studenter lenge, sier leder av instituttet, Nina Hermansen.

Mastergradsprogrammet skal primært være et tilbud til sosialarbeidere med høyere utdanning som i praksis er sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere. Studiet er tilpasset både de som er nyutdannede bachelorstudenter og de med kortere eller lengre arbeidserfaring fra feltet

Etter at institusjonen har gitt sosialarbeiderutdanning i et kvart århundre, tror Hermansen at studiet vil bli et populært påbyggingstilbud for tidligere studenter som ønsker mer kompetanse og en høyere grad ved universitetet, og hun gleder seg til å åpne for søknader første februar

– Programmet lyses ut både som heltidsstudium og for deltidsstudenter, og det gir 120 studiepoeng. Undervisningen kommer til å være samlingsbasert, med samlinger i Alta, for begge studieoppleggene. Det betyr at de som velger heltidsvarianten, som går over to år, kan velge å kombinere det med jobb på lik linje med deltidsstudentene. Deltidsvarianten er samlingsbasert men strekker seg over fire år, og studentene får dermed et roligere studieløp.

Nøye planlagt

Oppretting av et mastergradsprogram i sosialt arbeid har vært en langsiktig satsing fra Institutt for sosialt arbeid og barnevern ved Finnmarksfakultetet. Instituttet har over de senere årene jobbet strategisk med rekruttering, oppbygning av kompetanse, kvalifisering og økt forskningsaktivitet. Nå fyller de kravene.

– Ifølge Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen sin Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning må fagmiljøet knyttet til masterprogram drive aktiv forskning og det kreves dokumenterte resultater på et høyt nivå. Fagmiljøet tilknyttet mastergradsprogrammet i sosialt arbeid består av i alt 15 vitenskapelige ansatte, og samtlige har fast stilling ved Finnmarksfakultetet, sier Hermansen.

Hun påpeker at instituttet i arbeidet med denne masteren også har gjennomført en grundig høring blant en rekke viktige samfunnsaktører i Troms og Finnmark;

– En ekstern referansegruppe, med representanter fra relevante offentlige institusjoner og bachelorstudenter i sosialt arbeid, har bidratt med innspill på hvilke kompetansebehov det sosialfaglige arbeidsområdet trenger, og hvordan en mastergradsutdannelse i sosialt arbeid best kan settes sammen og organiseres for å imøtekomme disse behovene.

Master på alle institutt

Dekan ved Finnmarksfakultetet, Wenche Kjæmpenes, jubler sammen med Institutt for barnevern og sosialt arbeid, og viser til fusjonsvedtaket mellom UiT og tidligere Høgskolen i Finnmark der det ble vedtatt at det sosialfaglige miljøet skal styrkes.

– Det ble også bestemt at det sosialfaglige miljøet på sikt skal samles under Finnmarksfakultetet og at det etter hvert skal opprettes et mastergradsprogram i sosialt arbeid ved Institutt for sosialt arbeid og barnevern. Nå er dette på plass og vi er stolte av at vi nå kan tilby både Master i sosialt arbeid, Master i reiseliv og Master i idrettsvitenskap ved Finnmarksfakultetet i Alta, sier Kjæmpenes.

Andersen, Elisabeth
Publisert: 16.12.14 00:00 Oppdatert: 16.12.14 12:01