Nytt magasin skal inspirere

Senter for fremragende utdanning (SFU) har fått sitt eget magasin. Målet er at det skal inspirere til enda bedre undervisning.

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stig Brøndbo
Publisert: 29.10.14 00:00 Oppdatert: 29.10.14 08:42

Det nye SFU-magasinet kan du lese her.

– Endelig har vi fått en kanal som kan formidle hva SFU driver med til alle utdanningsinstitusjoner, slik at enda flere kan la seg inspirere til å fokusere på kvalitet i undervisningen, sier Rachel Jakhelln, leder for Senter for fremragende utdanning i Tromsø.

Tenker nytt

– Sentre med SFU-status er miljøer som tør å tenke nytt rundt utdanning og undervisning, sier Terje Mørland, direktør i Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), som står som utgiver av magasinet. Magasinet er digitalt slik at det enkelt kan deles og spres. Her kan du lese magasinet.

Da UiT sammen med Universitetet i Oslo ble valgt som Norges første Senter for fremragende utdanning i desember 2011, var målet å utvikle integrerte lærerutdanninger – et helhetlig utdanningsforløp som forener vitenskapsfag, profesjonsfag, undervisningsfag, teori og praksis. I første nummer av SFU-magasinet, er Tromsø-modellen presentert over fire sider.

Tre nye

I november i fjor fikk tre nye universitetet og høgskoler statusen SFU. Magasinet skal komme ut to ganger i året og formidle hva som skjer ved de forskjellige sentrene:

• ProTed (Centre for Professional Learning in Teacher Education): Pilotsenteret er knyttet til de femårige integrerte lærerutdanningsprogrammene, som omfatter trinnene 1-7 og 5-10 ved UiT Norges arktiske universitet, samt 8-13 ved Universitetet i Oslo.
  • MatRIC (Centre for Research, Innovation and Coordination of Mathematics Teaching) er ved Universitetet i Agder, og skal bedre undervisning og læring innen matematikk i innen naturvitenskap, ingeniørutdanningen, økonomi og lærerutdanning.
  • CEMPE (Centre of Excellence in Music Performance Education) er lagt til Norges musikkhøgskole, hvor de skal utdanne fremragende musikere kvalifisert for et internasjonalt og konkurransepreget arbeidsliv.
  • bioCeed (Senter for fremragende utdanning i biologi) er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetssenteret ved Svalbard (UNIS) og Havforskningsinstituttet. De skal utvikle nye metoder for å utvikle og integrere læring av biologisk fagkunnskap, praktiske ferdigheter og samfunnsrelevante oppgaver gjennom hele studieløpet.

Hva er Senter for fremragende utdanning?

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stig Brøndbo