Nytt magasin skal inspirere
Det nye SFU-magasinet kan du lese her. |
– Endelig har vi fått en kanal som kan formidle hva SFU driver med til alle utdanningsinstitusjoner, slik at enda flere kan la seg inspirere til å fokusere på kvalitet i undervisningen, sier Rachel Jakhelln, leder for Senter for fremragende utdanning i Tromsø.
Tenker nytt
– Sentre med SFU-status er miljøer som tør å tenke nytt rundt utdanning og undervisning, sier Terje Mørland, direktør i Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), som står som utgiver av magasinet. Magasinet er digitalt slik at det enkelt kan deles og spres. Her kan du lese magasinet.
Da UiT sammen med Universitetet i Oslo ble valgt som Norges første Senter for fremragende utdanning i desember 2011, var målet å utvikle integrerte lærerutdanninger – et helhetlig utdanningsforløp som forener vitenskapsfag, profesjonsfag, undervisningsfag, teori og praksis. I første nummer av SFU-magasinet, er Tromsø-modellen presentert over fire sider.
Tre nye
I november i fjor fikk tre nye universitetet og høgskoler statusen SFU. Magasinet skal komme ut to ganger i året og formidle hva som skjer ved de forskjellige sentrene:
- ProTed (Centre for Professional Learning in Teacher Education): Pilotsenteret er knyttet til de femårige integrerte lærerutdanningsprogrammene, som omfatter trinnene 1-7 og 5-10 ved UiT Norges arktiske universitet, samt 8-13 ved Universitetet i Oslo.
- MatRIC (Centre for Research, Innovation and Coordination of Mathematics Teaching) er ved Universitetet i Agder, og skal bedre undervisning og læring innen matematikk i innen naturvitenskap, ingeniørutdanningen, økonomi og lærerutdanning.
- CEMPE (Centre of Excellence in Music Performance Education) er lagt til Norges musikkhøgskole, hvor de skal utdanne fremragende musikere kvalifisert for et internasjonalt og konkurransepreget arbeidsliv.
- bioCeed (Senter for fremragende utdanning i biologi) er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetssenteret ved Svalbard (UNIS) og Havforskningsinstituttet. De skal utvikle nye metoder for å utvikle og integrere læring av biologisk fagkunnskap, praktiske ferdigheter og samfunnsrelevante oppgaver gjennom hele studieløpet.
Hva er Senter for fremragende utdanning?