Vil utløse polhavets helsepotensial

Internasjonalt forskningssamarbeid skal gi nye medisiner fra polhavets biologiske mangfold.

Arnstad, Mali Anette
Publisert: 30.09.14 00:00 Oppdatert: 02.10.14 14:32

UiT Norges arktiske universitet inngår 1. oktober en samarbeidsavtale med tyske Lead Discovery Center, GmbH. LDC.

LDC er en del av Max-Planck organisasjonen som rangeres innenfor topp fem blant verdens beste forskningsinstitusjoner.

I samarbeidet skal det utvikles nye medisiner med utgangspunkt i polhavets biologiske mangfold og spesielle miljø.

Kontrakten mellom UiT og LDC signeres av, fra venstre,Director Dr. Bert Klebl, LDC, Dr. Peter Nussbaumer, LDC og Professor Edel Elvevoll, Dekan ved BFE/UiT Foto: Torbein Kvil Gamst

- Vi er privilegert som har fått på plass et samarbeid med en slik prestisjetung forskningsinstitusjon og som har en imponerende resultatliste å vise til. Samarbeidet med LDC vil i betydelig grad øke vår evne til å finne stoffer fra arktiske og marine organismer som kan bli til nye medisiner, sier dekan Edel Elvevoll ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi ved UiT

- Disse bioaktive forbindelsene har et stort potensial, og jeg er meget fornøyd med at vi sammen med UiT kan skape verdier gjennom oppdagelse og utvikling av nye medisiner, Vi ser frem til forskningssamarbeidet og vi vil bidra langt inn i farmasøytiske utviklingsfaser, sier Dr. Bert Klebl, administrerende direktør i LDC.

Professor Jarle Aarbakke, Chairman of the board; The Arctic Biodiscovery Centre, UiT holder en innledende tale i forbindelse med signeringen av avtalen mellom UiT og LDC Foto: Torbein Kvil Gamst

Forskningssamarbeidet er en sentral brikke i videreføringen av UiTs forskning på marin bioprospektering. Innenfor dette fagfeltet leter forskerne blant annet etter naturlige stoffer i marine dyr og planter som kan anvendes i medisiner og andre farmasøytiske produkter. UiT har sammen med blant annet Havforskningsinstituttet i en årrekke samlet inn og forsket på organismer fra Barentshavet. Samarbeidet med LDC vil åpne for forskning på et mye bredere spekter av sykdommer, og vil i betydelig grad kunne bidra til å fremskaffe nye arktiske legemidler.

- Vi er glade for at UiT fortsatt er tungt inne i arbeidet med marin bioprospektering, sier styreleder Jarle Aarbakke i Marbent. Universitetsstyret har bevilget penger til tre stipendiatstillinger under forutsetning av tilsvarende bevilgning fra BFE, som utgjør omlag 24 millioner kroner som er en videreføring av dette fagområdet.

Også Nærings- og fiskeridepartementet var til stede under signeringen.

LDC vil også bli en viktig partner for det fremtidige Arctic Biodiscovery Center som skal åpnes 17. februar 2015. I tillegg til UiT, vil dette senteret bestå av forskningsenheter fra Nofima, Norut, Havforskningsinstituttet og Sintef. Visjonen er å bli det ledende senteret for verdiskaping basert på arktiske biomolekyler. Ambisjonsnivået er høyt, men det er også de industrielle og kommersielle forventningene til dette fagområdet.

Kontaktpersoner:
Professor Trond Ø. Jørgensen, Direktør MabCent, trond.jorgensen@uit.no,
77 64 44 77/93 22 60 66
Professor Jarle Aarbakke, leder av interimsstyret Arctic Biodiscovey Center, jarle.aarbakke@uit.no, 77 64 69 90/95 08 90 92

Arnstad, Mali Anette
Publisert: 30.09.14 00:00 Oppdatert: 02.10.14 14:32