Fanger ikke opp skilsmissebarn

Foreldres skilsmisse er den hyppigste problematikken til skolehelsetjenesten, men likevel blir helsesøstre sjelden kontaktet.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 01.07.14 00:00 Oppdatert: 19.06.14 10:05

Helsesøster Anne-Randi Pedersen håper alle barn som opplever en skilsmisse på hjemmebane får et obligatorisk møte med helsesøster. I dag vet ikke foreldre hvilken kompetanse helsesøstrene har, og hvordan de kan forebygge psykiske skader på barnet. Foto: Elisabeth Øvreberg

– Forskning viser at skilsmisser kan være skadelig for barn, men det finnes ikke noe obligatorisk møtearena mellom helsesøster og skilsmissebarn, sier helsesøster Anne-Randi Pedersen som nylig tok master i helsesøsterfag ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Hun har forsket på helsesøstrenes praksis i forhold til skilsmissebarn, og det viser seg dessverre at helsesøstre ikke kommer i kontakt med barna før vanskene har oppstått. Helsesøstre ønsker å komme i tidlig kontakt med alle skilsmissebarn for å forebygge psykiske belastninger i forbindelse med foreldrenes brudd.
Fra 2010-2012 var det cirka 45.000 barn i Norge som opplevde en skilsmisse på hjemmebane, ifølge SSB.

Vil møte barna tidlig

– Et av mine funn er at helsesøstre ønsker å møte alle skilsmissebarn på et tidlig tidspunkt, men dessverre blir de ikke kontaktet før barnet har begynt å få problemer. I dag blir ikke skilsmissebarn fanget opp av kommunehelsetjenesten. Ikke engang lærere får noe obligatorisk varsel om at elever opplever skilsmisse på hjemmebane, sier Pedersen. Dette bekymrer fagmiljøet.

– Når man vet hvilken stor risikofaktor en skilsmisse er for et barn, og at dette er den hyppigste problematikken til skolehelsetjenesten, da er det en glipp at ikke helsesøstre, med sin kompetanse, blir kontaktet på et tidlig tidspunkt. Skilsmissebarn bør ha krav på oppfølging i den belastende situasjonen de er satt i.

Les også: Barns rett i foreldrekonflikter

Foreldre må læres opp

Etter å snakket med helsesøstre i Troms i forbindelse med sin masteroppgave, er beskjeden klar.

– Måten å forebygge psykiske skader på barnet, er kunnskapsformidling til foreldre. Foreldrene har en sentral rolle. Forskning viser at foreldre som selv er i krise, ikke er i stand til å vurdere hva ungene trenger. De kan lett glemme at ungen har behov for noen å snakke med.

Barna blir skadelidende

Pedersen forteller at det i dag kan være tilfeldig hvilke unger som følges opp av helsesøster etter en skilsmisse, og at de som får hjelp ofte har ressurssterke foreldre som vet hvilke helsetilbud kommunen har.

– Mange foreldre ser dessverre på en skilsmisse som noe som er vanlig i dagens samfunn, for det skjer jo så ofte, men det de glemmer at det enkelte barnet ikke er vant til dette.

Det er flere faktorer i en skilsmisse som kan skade barna – hjemmet deres har et høyt konfliktnivå, de blir ikke sett, de blir brukt som et mellomledd og de blir dradd mellom to parter.

– I tillegg sliter de med dårlig samvittighet og skyldfølelse. Barna vil ikke fortelle foreldrene at de har det vanskelig, for de vil ikke gi foreldrene ytterligere bekymringer.

Les også: Lærer å hjelpe barn med psykiske vansker tidlig

Noe må gjøres

Nå håper Pedersen at hennes funn kan hjelpe skilsmissebarn.

– Det jeg blant annet fant ut var at møtepunktene mellom helsesøstre og barn ofte viskes ut etter at barnet begynner på skole. Det at foreldre og helsesøster møtes så sjelden etter skolestart, gjør at foreldre ikke er klar over den hjelpen og kompetansen helsesøstre kan bidra med, i tillegg til at det da ikke blir naturlig å skulle ta kontakt.

Hun forteller at helsesøstre ønsker å gjøre kunnskapen sin allmenn.

– Men ofte er skilsmisse et tabubelagt tema, og det blir vanskelig for helsesøstre å nå ut med informasjon til foreldre når de ikke etterspør det selv.

Voksne for barn

Også generalsekretær Randi Talseth i organisasjonen "Voksne for barn" engasjerer seg for skilsmissebarna.

–  Barna må få hjelp og nøytrale personer å forholde seg til, mens det stormer som verst. Når konfliktnivået er så høyt at barna blir skadelidende, har de voksne gått i stå i forhold til sin oppgave som foreldre. De greier ikke se, eller bli enige om hva som er barnas behov på en tilstrekkelig god måte, sier hun til vfb.no.

Les også: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Les også: Slik får du lykkelige barn

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 01.07.14 00:00 Oppdatert: 19.06.14 10:05