Her er årets prisvinnere

BFE-fakultetets priser for utdanning, student, forskning, formidling og fiskeriforskning ble delt ut på et arrangement torsdag 5. juni på NFH-bygget.
Sandberg, Stig
Publisert: 10.06.14 00:00 Oppdatert: 10.06.14 11:09

Prodekan for utdanning, Monica Alterskjær Sundseth, instituttleder Kathrine Tveiterås og professor Claire Armstrong sto for utdelingen av de ulike prisene. Fiskeriforskningsprisen var på kr. 20.000, mens de øvrige prisene var på kr. 15.000. Årets prisvinnere var som følger:

• Utdanningsprisen, delt mellom Klara Stensvåg og Finn-Steinar Heimly
  • Studentprisen til "Mentorordningen for bachelorstudenter på Ledelse, innovasjon og marked"
  • Forskningsprisen til Svein Ottar Olsen
  • Formidlingsprisen Audun Rikardsen
  • Fiskeriforskningsprisen ble tildelt Signe Annie Sønvisen

Forskningsprisen

Professor Svein Ottar Olsen har siden år 2000 publisert mer enn 50 vitenskapelige artikler; gjennomsnittlig nesten 4 artikler per år. Han har bygd opp dagens markedsforskningsmiljø ved Universitetet i Tromsø, samt bidratt til å bygge opp miljøet på Nofima slik at disse miljøene er internasjonalt ledende miljø innenfor markedsføring av sjømat. Olsen samarbeider og publiserer med de beste innenfor sitt fagfelt i Europa. De senere år har han også vært med på å bygge opp et sterkt markedsforskningsmiljø ved Nha Trang University, Vietnam gjennom NOMAFAME-samarbeidet. Professor Olsen har en ledende posisjon innenfor sitt fagfelt både i en europeisk, men også i global sammenheng.

Formidlingsprisen

Audun Rikardsen har over lang tid hatt et bevisst og aktivt fokus på god formidling av sin forskning og aktiviteter gjennom et bredt spekter av medier og arenaer ut i ulike lag og folkegrupper. Gjennom dette arbeidet har han gitt et vesentlig og positivt bidrag til en allmenn profilering både av sitt fagfelt, men også betydningen av forskning for samfunnet. Riksmedia som NRK og flere ledende riksaviser har hatt flere innslag om Rikardsens forskning og relaterte fotoaktivitet. Rikardsen har også publisert en barnebok som baseres på resultater fra hans forskning, en bok som har fått meget god omtale.

Mottaker av formidlingsprisen, professor og fotograf Audun Rikardsen. Foto: Rudi Caeyers

Instituttleder Kathrine Tveiterås sto for utdelingen av prisene for forskning og formidling.

Utdanningsprisen

Finn-Steinar Heimly er en kreativ profesjonsutøver med et naturlig pedagogisk instinkt. Han bruker disse egenskapene til å aktivere og engasjere økonomistudentene på Handelshøgskolen. På en enestående måte kobler han økonomisk teori til egne praktiske næringslivserfaringer. Uredd og omtenksomt utfordrer han studentene til faglig innsats – og studentene elsker det!

Audun Heimly var en av mottakerne av utdanningsprisen. Her sammen med prodekan Monica Alterskjær Sundseth som sto for prisutdelingen. Foto: Rudi Caeyers.

Utdanningsprisen

Klara Stensvåg er en dyktig formidler og grundig veileder som engasjerer studentene til diskusjon og tankevirksomhet rundt undervisnings- og forskningstemaene. Hun har skapt et kreativt og aktivt fagmiljø som studentene setter stor pris på. Spesielt innsatsen for å utdanne studenter til det voksende næringslivet innenfor bioteknologi, ved bedriftsbesøk og gjesteforelesninger settes det stor pris på.

Studentprisen

Mentorordningen for bachelorgradsstudenter på "Ledelse, innovasjon og marked" ved Ida Jakobsen, Joakim Henriksen, Tony Liafjell og Haakon Worum. Tiltaket består av seminarer, workshops, innleveringer og gjennomlesing og tilbakemelding på arbeidet med bacheloroppgavene. Et lavterskeltilbud hvor erfarne studenter har lagt mye tid og innsats inn for å hjelpe andre studenter. De har vært tilgjengelige for spørsmål hele tida, og deltakerne kom tidligere i gang med sine oppgaver, og har uttrykt stor takknemlighet for ordningen.

Studentprisen gikk til mentorordningen for bachelorstudentene ved Ledelse, innovasjon og marked. Foto: Rudi Caeyers

Utdanningsprisen og studentprisen ble utdelt av prodekan for utdanning, Monica Alterskjær Sundseth.

Fiskeriforskningsprisen

Styret slutter seg til nominasjonen og deler oppfatningen om at  Signe Annie Sønvisen har bidratt til å aktualisere og fornye et klassisk tema innen samfunnsvitenskapelig fiskeriforsking. Avhandlingen er et imponerende stykke arbeid, både empirisk og teoretisk. Fiskeriforskningsprisen 2014 tildeles Signe Annie Sønvisen.

Dr. Signe Annie Sønvisen ble tildet Fiskeriforskningsprisen 2014.

Professor Claire Armstrong ved Norges fiskerihøgskole sto for utdelingen av fiskeriforskningsprisen.

Relatert sak: Prisdryss ved BFE-fakultetet

Sandberg, Stig