Får bygge Medisin- og helsefagbygg for 1 132,3 millioner

Om få år vil UiT kunne utdanne flere studenter innen medisin og helsefag. - En gledens dag og en seier for UiT, sier rektor Anne Husebekk.

Mackenroth, Anika
Publisert: 02.09.13 00:00 Oppdatert: 02.09.13 21:16

I dag offentliggjorde regjeringspartiene at UiT får utvide
Medisin- og helsefagbygget. Sandra Borch (SP), rektor
Anne Husebekk, Tove Karoline Knutsen (AP) og Torgeir
Knag Fylkesnes (SV) møtte vill jubel i MH-bygget.
Foto: Bjørn-Kåre Iversen

UiT har i mange år kjempet for å få et nytt Medisin- og helsefagbygg (MH2) på plass. Bakgrunnen er at dagens bygg er sprengt og at UiT ikke kan dekke Nord-Norges behov for helsearbeidere så lenge man ikke har plass til flere studenter.

I dag kom endelig den gledelige nyheten: MH2 skal inn på statsbudsjettet. Startbevilgningen er på 50 millioner kroner og byggestart er satt til 2014. De totale byggekostnadene er beregnet til 1 132,3 millioner kroner.

- Den store utfordringen i årene som kommer er å utdanne nok helsepersonell. Da må vi sørge for hus, lokaliteter og fasiliteter for å gi ungdommene en god utdanning, sa Tove Karoline Knutsen (AP) da hun sammen med Torgeir Knag Fylkesnes (SV) og Sandra Borch (SP) kunngjorde nyheten på MH-bygget i dag.

Regjeringspartienes representanter ble møtt med jubel fra studenter og ansatte på MH-bygget som altså snart skal bli utvidet med moderne forsknings- og undervisningfasiliteter. Det nye bygget vil blant annet skape bedre kapasitet for forskning innen bioteknologi og biomedisin.

Slik blir utvidelsen av Medisin- og helsefagbygget (MH 2)

- Det nye MH-bygget er avgjørende for at nordnorsk ungdom kan ta imot utfordringene som kommer, blant annet i forbindelse med eldrebølgen. Dette har vært særlig viktig for Senterpartiet, mente Sandra Borch.

Enighet blant partiene

Flere partier har vært tydelige på at det nye Medisin- og helsebygget ved UiT må på plass for å sikre Nord-Norge tilgangen på kvalifisert helsepersonell i årene som kommer. Partileder i Venstre, Trine Skei Grande, var først ute med å ønske MH2 inn på statsbudsjettet, noe FrP og Høyre er enige i.

- Behovet er åpenbart og noe må gjøres. Jeg har registrert at opposisjonspartiene i tur og orden har erkjent behovet for et nytt Medisin- og helsefagbygg i Tromsø, og det er nok ikke der en borgerlig regjering kommer til å skille seg fra en rødgrønn regjering, sier Høyres Elisabeth Aspaker.

Stortingsrepresentant for FrP, Øyvind Korsberg forteller at FrP foreslo bygging av MH2 da revidert statsbudsjett ble behandlet i vår, men da stemte de andre partiene imot.

- Det at de andre partiene nå er for MH2 synes vi er hyggelig og vi ønsker dem velkommen etter, sier Korsberg.

Sikrer helsepersonell til Nord-Norge

Undersøkelser viser at rundt 70 % av kandidater utdannet i Nord-Norge bosetter seg i nord. Hos noen grupper er tallet enda høyere; 90 % av tannlegene utdannet ved UiT velger sin første jobb i Nord-Norge, 90 % av sykepleierne fra desentralisert utdanning forblir i kommunehelsetjenesten i nord og 75 % av de om lag 2000 legene som er utdannet i nord arbeider i nord. Med det nye MH2 vil UiT kunne utdanne enda flere helsearbeidere slik at bemanningen i Nord-Norge er ivaretatt. Det er UNN-direktør Tor Ingebrigtsen glad for.

- Det er en strålende nyhet at regjeringen endelig har fått Medisin- og helsefagbygget, trinn 2 inn på statsbudsjettet. Dette legger grunnlag for en etterlengtet kapasitetsutvidelse for utdanning av kritisk viktig helsepersonell i Nord-Norge.  Vår store utfordring er å få utdannet og rekruttert nok helsepersonell for å kunne tilby tjenester av god kvalitet også i fremtiden, sier UNN-direktøren.

Rektor Anne Husebekk takket spesielt tidligere rektor Jarle Aarbakke og dekanen ved Det helsevitenskapelige fakultet, Arnfinn Sundsfjord, for sin innsats for det nye bygget.

- Dette er en gledens dag og en seier til UiT. Vi har levert, og jeg lover dere at vi kommer til å levere også i fremtida. Vi er beredt, sa en strålende fornøyd Husebekk.

Dagens MH-bygg huser dobbelt så mange studenter som bygget er dimensjonert for. Nyheten om MH 2 ble tatt imot med jubel av studenter og ansatte som hadde møtt opp til pressekonferansen i Lysgården i dag. Foto: Bjørn-Kåre Iversen

Se flere bilder fra pressekonferansen på Flickr.

Mackenroth, Anika
Publisert: 02.09.13 00:00 Oppdatert: 02.09.13 21:16