Her blir Mads Gilbert kommandør av St. Olavs ordenen

I snart 30 år har professor Mads Gilbert vært en pådriver for å bygge opp en akuttmedisinsk kjede i Nord-Norge. Derfor ble han kommandør av St.Olavs ordenen.

Publisert: 22.05.13 00:00 Oppdatert: 22.05.13 08:24

Tekst: Hilde Pettersen, UNN

Fylkesmann i Troms, Svein Ludvigsen overrakte St. Olavs orden til Mads Gilbert på vegne av Hans Majestet Kong Harald. Foto: UNN

St. Olavs Orden er oppkalt etter Norges helgenkonge, Olav den hellige. Ordenen blir tildelt som «påskjøning for utmerkede fortenester av fedrelandet og menneskja». Ordenstegnet som Mads Gilbert har fått er til å bære på festantrekk.

Det er de øverste lederne i Helse Nord, Universitetssykehuset Nord-Norge og Universitetet i Tromsø som har foreslått Gilbert. I deres begrunnelse trekkes det frem en rekke områder hvor Mads Gilbert har utmerket seg:

• Han har gjort et systematisk arbeide med å undervise legfolk, skoleelever og helsepersonell i livreddende akuttiltak
  • Han har tatt initiativ til å organisere opplærings- og utviklingsarbeid innen psykososialt krisearbeid
  • Han har ledet undervisning av studenter og forskeraspiranter innen akuttmedisin og vært veileder for flere studenter innenfor samme fagområde
  • Han har nedlagt et stort internasjonalt humanitært arbeid flere steder i verden

I begrunnelsen fra forslagsstillerne fremheves det at Mads Gilbert innsats på lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå har hatt stor betydning for helsetjenestetilbudet som i dag ytes. Han har levert en formidabel innsats utover det som kan forventers, både som sykehus- og universitetsansatt.

Dekorasjonen ble overrakt av fylkesmann i Troms, Svein Ludvigsen ved et arrangement ved Universitetssykehuset Nord-Norge 16. mai 2013.

Publisert: 22.05.13 00:00 Oppdatert: 22.05.13 08:24