Hjelp til studenter på boligjakt

Semesterstart nærmer seg, og mange nye studenter ved UiT mangler fremdeles et sted å bo. Men si for all del ikke fra deg studieplassen, for det finnes flere muligheter for husløse studenter!

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 07.08.12 00:00 Oppdatert: 07.08.12 11:23

Du trenger ikke gi opp studiedrømmen fordi du mangler et sted å bo ved semesterstart. Det kommer til å ordne seg! Foto: Colourbox.com

På de fleste studiesteder i Norge er det et høyt press på boligmarkedet rundt semesterstart, og slik er det også i Tromsø. Dette er helt vanlig, men i høst har det vært uvanlig mange søkere og få boliger til fordeling.

Nye studenter kan fort bli fortvilet over dette, men vit at det kommer til å ordne seg. De aller fleste finner et bosted allerede de første ukene etter semesterstart.

Det du i alle fall ikke må gjøre, er å si fra deg studieplassen din. Det finnes fremdeles muligheter til å finne midlertidig tak over hodet.

Midlertidig overnatting

Studentsamskipnaden i Tromsø (SiTø) melder at det for tiden er venteliste på alle typer boliger og ved alle studentboligområder. Tilbud sendes fortløpende videre til neste på venteliste ettersom avslag og oppsigelser kommer inn. Det betyr at det ikke er noen frist eller bestemt tidspunkt for når tilbud sendes ut.

Studenter som kommer til Tromsø helt uten tak over hodet kan benytte et midlertidig overnattingstilbud fra 9. august til 9. september.

Det er foreløpig etablert 70 plasser i lavblokka ved Åsgårdvegen studentboliger. SiTo jobber med å få flere plasser, men dette er foreløpig ikke avklart.

For midlertidig overnatting, kontakt:

Bolighjelpa: tlf. 77 64 52 00, e-post bolighjelpa@sito.uit.no

eller Studentboligene: tlf. 77 64 90 30, e-post bolig@sito.uit.no

Studentboligene formidler også boliger til det private marked på nettstedet bolighjelpa.no. Utleiere som har lagt inn boliger kontaktes direkte.

Studenter låner ut sofaen sin

Sofahjelpen i fjor var en stor suksess, mange studenter hjalp hverandre med tak over hodet de første ukene av semesteret. Arkivfoto: Randi M. Solhaug

For å hjelpe studenter som kommer til Tromsø uten et sted å bo, oppfordrer dessuten studentene bak velkomstarrangementet DebutUKA 2012  alle studenter ved UiT med en ledig sofa om å åpne opp hjerterom og husrom.

I år som i fjor har de derfor opprettet en side på Facebook kalt Sofahjelpen.

Her oppfordres både studenter som har en sofa, samt de som trenger en sofa, om å melde seg. Så kan de selv ta kontakt med hverandre.

I fjor var det en overveldende positiv respons på FB-siden, og mange fikk seg nye venner ved å hjelpe andre. Ved å ha et midlertidig bosted ved semesterstart, var det også lettere for studentene å finne bosted på egenhånd, ved f.eks å gå på visninger selv.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 07.08.12 00:00 Oppdatert: 07.08.12 11:23