Celeber gjest

USAs utenriksminister Hillary Clinton vil inkludere deler av Universitetet i Tromsø på sitt besøk i Nordens Paris.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 29.05.12 00:00 Oppdatert: 03.06.12 15:18

Hillary Clinton kommer til Tromsø i helga. Her fra et besøk i Paris. Foto Colourbox

Clinton lander i Oslo torsdag 31. mai, og vil dagen etter møte både kong Harald, Jens Stoltenberg og hennes kollega Jonas Gahr Støre. Hun vil delta på en internasjonal helsekonferanse i hovedstaden, og har selv uttrykt et ønske om å møte overlevende fra Utøya.

Arktiske utfordringer

Resten av besøket vil dreie seg om utfordringer og samarbeid i Arktis og nordområdene, og på kvelden 1. juni reiser Clinton og Støre videre til Tromsø. Det nøyaktige programmet er ikke helt klart, men det er fastlagt at turen inkluderer et besøk på verdens nordligste universitet.

Rektor Jarle Aarbakke gleder seg til det celebre besøket.

– Jeg ser frem til å møte en flott representant for amerikansk politikk, som også lenge før hun ble utenriksminister viste interesse for nordområdene da hun besøkte Svalbard som senator, påpeker han.

Unik polarkompetanse

Clinton får ikke lang tid i Tromsø, men Aarbakke håper allikevel det blir tid til å få snakket litt.

– Det er en fin anledning til å kort få presenter Universitetet i Tromsø som et sentralt element i kunnskapsbyen Tromsø. Det er viktig å få både vist fysisk og fortalt om det unike polarkompetansemiljøet som finnes i denne byen og som jeg tror ingen andre byer i hele verden kan oppvise maken til, sier rektoren.

– Forhåpentligvis blir det en mulighet til å få utveksle synspunkter om samarbeid med USA på både kompetanse og verdiskaping og også viktige globale perspektiver som klima, miljø og geopolitikk, sier han.

Hillary Clinton har vært i Norge før, på Lillehammer som USAs førstedame og på Svalbard som amerikansk senator sammen med John McCain. Det er derimot første gangen hun besøker Tromsø.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 29.05.12 00:00 Oppdatert: 03.06.12 15:18