Forfatterstudentene i Tromsø lanserer antologien 2012

Pressemelding fra Universitetet i Tromsø.

Solbakk, Mona
Publisert: 24.05.12 00:00 Oppdatert: 24.05.12 12:33

Lørdag 26. mai lanseres antologien "Vi skal ikkje bindes saman" fra Forfatterstudiet ved UiT på kafeen i Kunstforeninga. Her kan du høyst sannsynlig lese et verk av en av landets kommende litterære sensasjoner.

Hvert kull ved forfatterstudiet ved Kunstakademiet i Tromsø lager en antologi med egne tekster fra et skriveprosjekt som et sluttprodukt for årets arbeid. Denne kalles "TRYKK: Antologi for forfatterstudiet i Tromsø".  Tittelen til årets antologi er Vi skal ikkje bindes saman.

“Årets forfatterstudenter er et sjeldent disiplinert og motivert kull.“ Slik presenterte Liv Lundberg kullet på Ordkalotten festival. De var, sa hun, ei gruppe med stort spenn i alder, kjønn, utdanning, arbeidserfaring og litterært uttrykk: “Tekstene deres er spennende, selvstendige og originale – Det er iallfall målet!”.

Antologien lanseres i Tromsø 26. mai på Tromsø Kunstforening, ‪og i Oslo 7.juni, på Litteraturhuset. Studentene kommer til å lese opp utdrag fra sine tekster. Pressen inviteres til lanseringen.

Stadig flere debutanter i den nordiske litterære verden har fått en skriveutdanning. Med antologipubliseringen henvender de seg for første gang til publikum. Det er høyst sannsynlig at en av landets kommende litterære sensasjoner finnes blant dem!

‪Samlet under tittelen Vi skal ikkje bindes saman‪, presenteres 15 stemmer og 15 forfattere. Ethvert forfatterstudium vil av natur være drevet fremover av et ønske om å si noe om verden, i dette tilfellet har 15 personer samlet seg jevnlig for å diskutere tekst. Dette antyder en kollektiv forfatterrolle - en kollektiv handling. Likevel, som tittelen antyder, representerer årets antologi 15 forfattere som utmerker seg gjennom sine ulike tilnærminger til sin egen poetikk.

Forfatterstudiet ved UiT startet i 1993 og er Nord-Norges eneste utdanningstilbud innen kreativ skriving. Forfatterstudentene i studieåret 2011-12 kommer fra Tromsø, Kjøllefjord i Finnmark og Nordland, men også Oslo, Bergen, Trondheim, Hedmarken og Egersund.

Redaksjon: Victoria Kielland, Ida Zachariassen Sagberg, Ylva Wærenskjold.

Årets studenter er: Wibeke Bruland, Veronika Erstad, Janita Freili, Helene Guåker, Victoria Kielland, Ingebjørg Liland, Maja Anette Flønes Monsen, Tone Myklebust, Sara Olsen, Angélique Prick, Ida Zachariassen Sagberg, Tora Seljebø, Bjørn-Are Vollstad, Ylva Wærenskjold, Mariann Aaland.

Kontaktpersoner:
Victoria Kielland, redaktør, tlf. 932 16 365.
Liv Lundberg, prof. i skrivekunst, Forfatterstudiet, UiT, tlf. 77 66 07 35

UiTs pressesider på nett: http://www2.uit.no/ikbViewer/page/samfunn/media