Anbefaler dagbok til pasienter i koma

– Vi anbefaler norske intensivsykepleiere å lage en dagbok til pasienten, slik at han eller hun kan forstå hva som har skjedd med dem, forteller Sissel Lisa Storli, leder for Pasientnær sykepleieforskning ved Universitetet i Tromsø.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 09.02.12 00:00 Oppdatert: 16.02.12 18:28

Portrett sls.jpg (Bredde: 560px)
Sissel Lisa Storli forteller at det å
se seg selv som syk i dagbøkene,
og spesielt på bilder fra den første
tiden på intensiven, kan hjelpe
pasienten til å forstå og
akseptere at det tar tid å komme
seg igjen etter en skade.
Foto: Privat

Førsteamanuensis ved Det helsevitenskapelige fakultet, Sissel Lisa Storli, har sammen med kolleger i Drammen, Haugesund, Bergen og i Norsk sykepleierforbunds faggruppe for intensivsykepleiere utviklet nasjonale anbefalinger for hvordan sykepleierne skal lage dagbok for pasienter i koma.

Anbefalingene er basert på både norske og internasjonale studier, og på sykepleiernes praksis med dagbokskriving.

– Vi anbefaler norske intensivsykepleiere å lage en dagbok til pasienten, slik at han eller hun kan forstå hva som har skjedd med dem, forteller Sissel Lisa Storli til forskning.no

– Pasientene forsøker å forstå hva det er de bærer med seg, også etter at de er utskrevet fra sykehuset, og da har vi sett at dagboken faktisk er til stor hjelp, sier hun.

Personlig, ikke privat

Dagboken blir en del av pasientens journal, og det er derfor viktig at den behandles forsvarlig, både etisk og juridisk. De nasjonale anbefalingene har også klare regler for hvordan dagbøkene skal skrives, lagres og overleveres.

Storli forteller at de nå ønsker å følge opp dagbokpraksisen med studier av det som skjer videre i rehabiliteringsprosessen til pasienten.

– Dagbok er en start, den er et tilbud om å lese en tekst. Men så må pasienten også følges videre gjennom menneskelig kontakt, hvor de får snakke om erfaringene sine, sier Storli.

Les hele artikkelen her: Dagbok når hodet er slått ut

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 09.02.12 00:00 Oppdatert: 16.02.12 18:28