Støre møtte Utøya-skadd: – Flott å se han igjen

Utenriksminister Jonas Gahr Støre husker godt da han traff UiT-student Tarjei Jensen Bech sist. Det var på Utøya torsdag 21. juli. Tiden etter har vært svært spesiell for dem begge.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 17.08.11 00:00 Oppdatert: 18.08.11 15:34

Tarjei Beck og Jonas Gahr Støre_2.jpg (Bredde: 560px)

Utenriksminister Jonas Gahr Støre tok seg god tid til å snakke med Tarjei Jensen Bech som ble hardt skadet på Utøya. Nå ser lederen av Finnmark AUF fram til å begynne å studere, blant annet sammen med søster Lise Bech. Foto: Randi M. Solhaug

Onsdag 17. august traff de hverandre igjen – på Universitetet i Tromsø, hvor utenriksministeren var invitert for å holde tale for de nye studentene.

Tarjei Jensen Bech er én av de nye studentene. Han var også en av de hardt skadde som ble fraktet til sykehus med omfattende skader etter terrorangrepet på Utøya. Blant annet ble den ene foten knust og han fikk et brudd under øyet.

Nå er han på bedringens vei, og ser fram til å studere ex.phil via nettet denne høsten. Deretter venter forhåpentlig studier i samfunnsøkonomi.

– Jeg har hatt god framgang, forteller han.

– Hvordan er det å møte utenriksministeren igjen?

– Det er veldig bra. Jeg har jo møtt han mange ganger, og det er alltid hyggelig.

Også Jonas Gahr Støre satte pris på møtet:

– Det flott å se han igjen og at han er på veldig god vei. Han er en av dem som gir meg motivasjon, og jeg husker veldig godt sist jeg traff han. Det var på Utøya torsdag 21. juli. Tarjei og flere andre av de nordnorske studentene hadde dratt i gang en innsamling for sulterammede i Somalia.

– Etter at jeg kom hjem fra Utøya denne dagen, så kommenterte min kone at jeg var så glad. Å dra til Utøya er noe jeg ofte grugleder meg til, for det gjør at jeg må være så skjerpet. AUF’erne stiller tøffe spørsmål – og det skal de, sier han.

Utenriksministeren fremhevet også Tarjei Jensen Bech spesielt i sin tale til de nye studentene. Det høstet stor applaus i salen, noe som gjorde inntrykk på AUF-lederen:

– Jeg ble litt rørt, ja, medgir han.

Trenger du noen å snakke med etter de alvorlige hendelsene på Utøya og i Oslo?

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 17.08.11 00:00 Oppdatert: 18.08.11 15:34