Derfor fryser du!

Hvordan vi oppfatter og handterer kulde er veldig forskjellig. Fysiologisk sett er mennesker tropiske dyr som må bruke flere triks for å overleve i kulde.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 10.03.11 00:00 Oppdatert: 26.02.16 13:00
Tromsø

fryse.jpg (Bredde: 560px)
Noen fryser lett, andre tåler mye kulde. Hvorfor er det sånn? Professor James Mercer holder foredrag på Lørdagsuniversitetet 12. mars 2011 kl 13.00 på Driv.
Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Det er professor James Mercer ved Medisinsk biologi, Det helsevitenskapelige fakultet, som har satt seg inn i hvorfor noen fryser mer enn andre.

- Det er godt kjent at folkegrupper, som inuittene og samer, har lært å jobbe og leve i ekstrem kulde. Noen av de tidligere polarheltene som Amundsen har brukt denne kunnskapen til sin fordel – andre har ikke vært så kloke. De fleste nordmenn har også lært hvordan man takler kulde, og mange får mye glede ut av fritidsaktiviteter utendørs om vinteren. Allikevel er det ganske mange mennesker som lider i kulden, til og med hjemme, beskriver han.

jm_reduced.jpg (ungsinn: 130px)
Professor James Mercer.
Foto: UiT

Ønsker du å høre mer om hvorfor vi fryser, så holder Mercer foredrag på Lørdagsuniversitetet på Driv den 12. mars 2011 fra kl. 13.00-14.00. Foredraget heter : ”Han steike kor æ frys! - polarheltene, deg og meg i kulda.”

Foredraget vil ta opp forskjellige aspekter av mennesker og kulde fra polarheltene til deg og meg, og spesielt de eldre og innendørsklima.

Kjent for sitt varmekamera

James Mercer er ikke bare kjent for å kunne mye om kulde, han er også ekspert på bruk av infrarødt varmekamera i medisinsk sammenheng.

Hans forskning viser at varmekameraet er velegnet til å avdekke endringer i blodtilførselen til huden og kan derfor brukes som et diagnostisk middel ved flere ulike sykdommer og skader. Blant de forhold som varmekameraet kan avsløre, er for eksempel kreft i huden eller tilstøtende områder, åreknuter samt en rekke tilstander som fører til dårligere blodsirkulasjon i huden eller nær hudens overflate.

Les mer om varmekameraet til James Mercer

Øvreberg, Elisabeth