New York Times skryter av studentene

Etter en workshop ved UiT, skryter den anerkjente filmskaperen Randy Olson uhemmet av studentene han møtte i Tromsø. Det skriver New York Times.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 08.02.11 13:26 Oppdatert: 10.02.11 09:24

campus.jpg (Bredde: 560px)
Forskerspirene til Universitetet i Tromsø
imponerer filmskaper Randy Olson. Etter
mange års filmundervisning, ble han
begeistret over hvor lærervillige og flinke
studentene i Tromsø er. Han har aldri
opplevd maken. Foto: Lars Nordmo

Regissør Randy Olson, som mener forskernes manglende evner til å fortelle gode historier hemmer dem i formidlingsarbeidet, fikk seg et lite sjokk da han besøkte Tromsø under NUAS-konferansen. Han skulle nemlig undervise stipendiater ved Universitetet i Tromsø i hvordan de skulle lage film om sin forskning, og fant ut at studentene her var utrolig talentfulle. I et blogginnlegg utgitt hos New York Times, sier han at studentene ved UiT var langt bedre enn alle studenter han har jobbet med tidligere.

- DETTE er hvordan forskningsformidling til allmennheten er ment å være, sier Olson.

En av dem som fikk skryt var stipendiat Audun Hetland ved Institutt for psykologi, Det helsevitenskapelige fakultet. Han var med på å lage filmen ”On the Edge” i løpet av workshopen med Olson.

Se alle filmene her

Se filmen til Hetland her