Barns utvikling under lupen
Er du interessert i å bidra til vår forskning med ditt barn? Les om våre aktuelle prosjekter her!
Varierte forskningsmetoder for å undersøke barns utvikling
Babyene sitter på foreldrenes fang og ser på korte videoer eller animasjoner, imens vi lager opptak av blikkene deres. Foto: Mikołaj Hernik
|
Blikksporingsstudier
Vi undersøker spedbarns oppfattelse og forståelse av hendelser i verden som omgir dem. Barna får se enkle filmer og vi bruker «eyetracker» (blikksporing) som gir nøyaktige opptak av hvor og når de ser. Fra dette lærer vi hva babyer legger merke til og husker, hva de synes er likens eller ulikt, hva de forventer skal skje og hva som overrasker dem.
|
Et barn fra en jeger- og samlerstamme i Tanzania, iført brystbelte som måler hjertefrekvens og tar opp lyd og avstand fra omsorgspersoner. Foto: Monika Abels |
Observasjonsstudier
Vi studerer hvordan småbarns tidlige interaksjonserfaringer er relatert til senere utvikling (for eksempel gestikulasjon eller språk), og hvordan barn utvikler seg i ulike kulturer. For å kunne gjøre dette så observerer vi familier i hverdagssituasjoner, noen ganger ved hjelp av ny teknologi, og vi spør foreldrene om deres foreldreatferd og verdier.
Vil du vite mer? Spør Monika! |
Etter å ha sett en eksperimentør utføre en ny ukjent handling med en lampe, får barnet selv mulighet til å prøve. Foto: Thomas Nermo |
Imitasjonsstudier
Vi er nysgjerrige på hva de minste barna lærer og husker, før de selv kan forklare det med ord. Småbarn hermer ofte etter andre, og denne kopieringsatferden (imitasjon) er en av de tidligste læringsmekanismene. Vi undersøker hvordan ulike faktorer, for eksempel den sosiale interaksjonen med eksperimentøren, påvirker barns læring. Her kan du lese en kort oppsummering av våre funn fra imitasjonsstudien som foregikk 2017-2019.
|
Foto: Colourbox |
Intervensjonsstudier Vi undersøker hvorvidt barns sinnsforståelse og sosiale ferdigheter kan styrkes ved bruk av tegnefilm som et pedagogisk verktøy. Først presenteres barna for en morsom tegnefilm. Deretter deltar barna i en semi-strukturert diskusjon som fokuserer på karakterenes mentale tilstander. Barnas sinnsforståelse og sosiale ferdigheter måles før og etter intervensjonen for å undersøke om intervensjonen har en positiv effekt på barns sosial-kognitive ferdigheter. |