Nordmennene på Murmankysten (1860-1940): Fra mønsterkolonister til utsatt innvandrerminoritet

Tromsø Museum inviterer søndag 22. februar kl. 13.00 til foredraget "Nordmennene på Murmankysten (1860-1940):  Fra mønsterkolonister til  utsatt innvandrerminoritet" v/ professor Jens Petter Nielsen, UiT Norges arktiske universitet. Se også utstillingen "Murman - håpets kyst".

I andre halvdel av 1800-tallet slo en gruppe norske innvandrere seg ned på Murmankysten som kolonister, etter invitasjon fra den russiske tsar.

Før 1860 var det ingen fast bosetning på Murman, og hensikten var at nordmennene skulle vise russiske fiskere og bønder at det faktisk gikk an å bo her, også vinterstid.

Per Jørstad i gyngestolen i Tsypnavolok rundt 1930. Han hadde vært med på å grunnlegge den norske kolonien nordøst på Fiskerhalvøya omkring 1870. Foto: Varanger museum IKS.

Mot slutten av tsartida ble disse «Kola-nordmennene» utsatt for økende kritikk i russisk presse, og i 1930-årene ble nordmennene en forfulgt minoritet i Sovjetunionen.

I foredraget vil Jens Petter Nielsen prøve å forklare hvorfor Kola-nordmennene fikk en slik skjebne.

Foredraget knytter seg til utstillingen "Murman - håpets kyst". Les mer om utstillingen her.

.

Kl. 12.00 - 14.00 er det aktivitet for barna med buttonverksted: Lær russisk på 1-2-3 og skriv navnet ditt på russisk.

.

Se også utstillingen "Cold Coasts - Close Relationships" som handler om hvordan norsk og russisk kultur i nord har påvirket hverandre innen handel, fangst, fiske, ekspedisjonsliv, håndarbeid og språk.

Når: 22.02.15 kl 13.00–13.45
Hvor: Tromsø Museum