Radesykens tilblivelse. Historien om en sykdom

Gjesteforelesning om radesyken som herjet Sørvestlandet på 1700- og 1800-tallet.

Førsteamanuensis Anne Kveim Lie fra Universitetet i Oslo vil holde en gjesteforelesning om radesyken.

Radesyken rammet store deler av Norge, spesielt Sørvestlandet, på 1700- og 1800-tallet. Kampen mot sykdommen la grunnlaget for oppbyggingen av den offentlige helsetjenesten i Norge. Fra 1850-årene ble radesyken av mange oppfattet som en variant av syfilis med visse epidemiologiske og kliniske særtrekk. Det finnes en omfattende radesykelitteratur og Norges første doktoravhandling omhandlet nettopp denne sykdommen.

Anne Kveim Lie er utdannet lege, men har i hele sin karriere jobbet som medisinhistoriker ved Universitetet i Oslo. I 2007 disputerte hun på avhandlingen Radesykens tilblivelse. Historien om en sykdom.

Forelesningen er en del av kurset «Sykdom i skrift» ved Institutt for kultur og litteratur og alle interesserte er hjertelig velkommen.

Når: 22.10.14 kl 11.15–12.00
Hvor: SVHUM-3019