Torkel Rasmussen: Hit men ikke lenger? Forskning på språklig vitalitet og samiskens stilling i to kommuner i Tanadalen

Torkel Rasmussen har forska på bruken av samisk i nabokommunar i Noreg og Finland. Dette seier han om temaet for kvelden:

Doktorgradsarbeidet mitt viser at teori- og metodeutviklingen innen forskning på minoritetsspråks vitalitet har vært liten de siste 30 årene. Samisk språkbruk i de undersøkte lokalsamfunnene har derimot gjennomgått noen store forandringer. På den ene siden har språkskiftet i hjemmene nesten stoppet opp, og bruken av samisk i samfunnet utenom familiesfæren økt. Men det er fortsatt slik at barn ikke lærer samisk gjennom institusjonaliserte tiltak dersom ikke minst en av foreldrene snakker samisk med barna hjemme.

Når: 23.09.14 kl 18.15–20.15
Hvor: • Rom E-0105 i SV/HUM-bygget i Breivika