Åpen dag på Tromsø Museum

Tromsø Museum - Universitetsmuseet inviterer til åpen dag 21. september. “Arkeologidagen” har fokus på helleristninger, runer og skrift gjennom tidene. Hvordan dekoder arkeologene sporene de finner i jorda eller hugget i stein?

Hør om helleristninger og runer. Hvordan rister man runer? Prøv deg som arkeolog - kan du lese i jorda? Hva skrev man med i gamle dager? Prøv å lese gotisk tekst og skrive kalligrafi. Aktiviteter og foredrag for store og små. Åpen kafé. Gratis inngang. Velkommen!

Bjørnejakt på helleristning fra Kola. Foto: Jan Magne Gjerde.

Aktiviteter for dagen

• "Runer -- Få vikingene i tale." Foredrag kl 13.00 ved runolog Jonas Nordby, UiO. Runenes historie og utvikling og da særlig for vikingtidens runeinnskrifter, og med utgangspunkt i runeinnskrifter fra Nord-Norge. Runeinnskriftene er spennende kilder til vikingenes liv og samfunn her hjemme i Skandinavia, men de bærer også vitne om nordboernes herjinger og utvandring til fremmede kyster.
  • Spør en runolog. Demonstrasjon, spørsmål og svar ved runeekspert Jonas Nordby kl. 1330 – 15.
  • Skriv ditt navn med runer. Prøv å riste runer med kniv i trepinn som vikingene.
  • Spanande historier frå steinalderen om bjørnejakt og kvaljakt. Bli med arkeolog Jan Magne Gjerde og få vite meir om dei spanande historiene i berget. Sjølv om mange helleristningar avbildar bjørn, hjort, elg, båtar og menneskjer finst det og spanande historier om bjørnejakt og kvaljakt for mange tusen år sidan. Jan Magne vil vise og fortelje om helleristningar frå steinalderen i nordområda både frå Finland, Noreg, Russland og Sverige. Jan Magne vil og demonstrere ulike metodar for å dokumentere helleristningar. Barna vert oppmuntra til å teikne sine historier (gjerne frå i dag) som på helleristningane. Beste historie / teikning vert premiert.
  • Penn og blyant - blekk og grafitt. Hvilke naturmaterialer brukes til dem? Fremstilling av blekk fra blekksopp ved 1. am. Geir Mathiassen, TMU. Bruken av grafitt ved 1. am. Anette Högström, TMU.
  • Quiz om skrift. Kan du gjette hva som ble brukt til å skrive med og på før i tiden?
  • Skriveaktiviteter - fjærpenn og blekk, kileskrift på leire, tydning av gotisk skrift.
  • Lag en button med navnet ditt i runer, kileskrift, kyrilliske bokstaver, med kalligrafi eller annen skrift
  • Kalligrafiverksted med kalligrafiekspertene Jan Roald, Norsk Polarinstitutt og Ellen Beck, TMU.
  • Arkeologisk dokumentasjon og utgravning i den arkeologiske sandkassa
  • Runeristing ved Straumeyar historisk håndtverk
  • Pil og bueskyting ved Straumeyar historisk håndtverk

Arrangementet er en del av Forskningsdagene som i år har temaet kommunikasjon.

Kontakt:

Jan Magne Gjerde, arkeolog tlf 92237794