Allmøte ved Helsefak om ny totalkostnadsmodell for eksternfinansierte prosjekter. OBS ny dato 2. september!

Arbeidsgruppe for TDI på Helsefak inviterer til allmøte angående ny totalkostnadsmodell for eksternfinansierte prosjekter i universitets- og høgskolesektoren. Modellen heter TDI og det er et mål at den innføres ved UiT fra 1. januar 2015. For å få en så åpen prosess som mulig ønsker vi å presentere modellen i et allmøte. TDI skal brukes i budsjettering og regnskapsføring av nye prosjekter og vil påvirke arbeidshverdagen til alle som jobber med eksterne prosjekter. Vi mener derfor det er viktig å åpne for konstruktive innspill og problemstillinger tidlig i prosessen.

Hvorfor TDI?

Målet med TDI er bedre prosjektfinansiering. I dag må et eksternt finansiert prosjekt betale 320 000 kr i personlig arbeidsplass og 240 000 kr i bruk av infrastruktur per vitenskapelige årsverk. Med TDI vil bruk av infrastruktur basere seg på budsjettert/faktisk bruk av infrastruktur. Dvs. dersom prosjektet planlegger å bruke 100 timer på lab vil det kun betale for de 100 timene selv om det er 3 vitenskapelige årsverk i prosjektet. Kostnaden for bruk av infrastruktur blir dermed endret fra en indirekte kostnad til en direkte kostnad.

Utfordringen med TDI er å fastsette pris for bruk av lab. Helsefak har over 300 lab og selv om det mest korrekte i forhold til pris er en stykkpris per lab er ikke dette mulig. Målet er å øke prosjektfinansieringen, ikke de administrative kostnadene.  Modellen legger opp til en samling av laboratorium i grupperinger som kalles leiested. Det må derfor gjøres et grundig arbeid i etablering av leiested.

Fremdrift innføring av TDI

Det er satt ned en sentral arbeidsgruppe som har fått i oppdrag å ta stilling til hvilken utforming / skala modellen skal tas i bruk, og gjøre modellutforming og beregninger for indirekte kostnader/ personlig arbeidsplass og leiested.

Helsefak må bidra inn i den delen av modellen som er fakultetsspesifikk. Det er derfor opprettet en arbeidsgruppe som skal jobbe med TDI på Helsefak hvor hvert institutt har en representant. I tillegg skal de institutt med mye infrastruktur opprette egen arbeidsgruppe som skal gruppere og regne på leiestedskostnader ved sitt institutt. På grunn av kort tidsfrist for leveranse, 31. oktober, vil arbeidsgruppene få en arbeidsintensiv prosess.

Dere kan lese mer om modellen her:   https://uit.no/ansatte/organisasjon/artikkel?p_document_id=376030&p_dimension_id=88210&p_menu=42425

Når: 02.09.14 kl 11.15–13.00
Hvor: MH U6.A5 AUD 5