Vin&Viten: "Joikefeber"

Årets første Vin&Viten byr på visning av filmen "Joikefeber" med diskusjon etter endt film.

Hvordan tilnærmer du deg en kultur som er en del av deg, men som du ikke har vokst opp i? Filmen "Joikefeber" handler om Ylva som ønsker å komme i kontakt med sin samiske arv gjennom å lære seg å joike. I dokumentaren møter hun blant andre Mari Boine og Johan Sara jr. som begge har vært med på å gjøre den samiske musikksjangeren kjent.

Filmskaperen Ellen-Astri Lundby slo for alvor igjennom med filmen «Min mors hemmelighet», som handlet om Lundbys oppdagelse av at hennes mor opprinnelig var samisk, men hadde holdt det skjult, også for sine nærmeste, gjennom store deler av livet. I sin nye film “Joikefeber” møter vi hennes datter, Ylva Soriano Lundby i hovedrollen. Ellen-Astri Lundby har i filmen fått med seg eksperter på mange områder- ikke minst professor Ola Graff ved Tromsø Museum, UiT Norges arktiske universitet.

Etter filmen vil det bli kommentarer og samtale  v/ filmskaper Ellen-Astri Lundby, forsker Camilla Brattland, NIKU og professor Lars Ivar Hansen, UiT. Arrangementet er åpent for alle interesserte!

Arrangementet er åpent for alle interesserte. VELKOMMEN!

I vinterhalvåret inviterer Tromsø Museum til Vin&Viten-kvelder på onsdager ca en gang pr måned. Det er gratis adgang, også til utstillingene kl. 19 - 21.

Kombinasjonen vin og viten er gammel og velkjent. I den norrøne tradisjonen heter det om guden Odin, som var kunnskapen og visdommens gud, at han kun drakk vin og det til alle måltider og sammenhenger. Ikke bare Odin, men også Dionysos som var gresk gud og Bacchus som var romersk, kombinerte ansvaret som vinens guder med andre vesentlige oppgaver i de respektive mytologier.

Tromsø Museum - Universitetsmuseet inviterer til den gode og rike kombinasjon av vin og kunnskap - vitenskap. Onsdagskveldene var en gang en institusjon ved museet. Vi gjenopptar tradisjonen og føyer til det lille ekstra, servering.

I vår hyggelige kafé Rotunden kan man nyte et glass vin (eller en kopp kaffe) mens forskere, forfattere og kunstnere deler sin kunnskap med oss.

Når: 05.02.14 kl 19.00–21.30
Hvor: Tromsø Museum