Aktiviteter
Planlagte perioder Hanne Haavind vil være i Tromsø i 2014
19.-25. mars
14.-15. mai Campus Alta ILP
15.-19. september
6.-7. oktober
13-17 oktober
4.-7.november
Skulle noen ønske å invitere Hanne til forelesning/faglige diskusjoner, veiledning o.l. er det mulig å ta kontakt med oss på KVINNFORSK for å planlegge dette!
Doktorgradskurs/ forskerkurs: KVINNFORSK vil fortsette med sine tilbud innenfor vitenskapsteori, metodologi og empiri, noe som alle miljøer ved UiT/HiF vil kunne ha stor nytte av. Vi vil legge opp til PhD- og forskerkurser der også forskere som har kjønn som spesialitet og vil fordype seg i nyere forståelser, vil kunne få påfyll og anledning til å diskutere. Men vi vil også favne dem som ikke har kjønn som sitt hovedperspektiv, men likevel er interessert i å skrive et kapittel, eller en artikkel der de kjønner materialet sitt.
TID og sted: 4.-6. november 2014 ; SVF-8045 Kjønnsforskning, vitenskapteori og metodologi. "Fornemmelse for kjønn": Kjønnsforskning og analytiske strategier
Veileder/medveileder på master og PHD-NIVÅ med vekt på kjønnsperspektiver på en rekke empiriske felter.
Bidra til internasjonal publisering innen kjønnsforskning.
Bidra i søknadsutforming og evt. seminarer når det gjelder aldersproblematikk og aldersforskning. Utvikle samarbeidet med IHO omkring temaet ytterligere.
Utvikle til tverrfaglige arbeidsgrupper med fagfolk fra ulike fakulteter. En slik gruppe knyttet til kjønnsforskning kan være en barnegruppe der medlemmer i Det juridiske fakultets Barnerettsgruppe, samarbeider med barnevernsinteresserte på RKBU (regionalt kompetansesenter for barne og unge) og barnevernsutdanninga ved Institutt for sosialt arbeid. Vi ønsker å avslutte dette arbeidet med en konferanse der andre fagmiljøer i Norge trekkes med, for eksempel barnevernsutdanninga i Oslo og Trondheim, Barnerett og kvinnerett ved UiO, og fra psykologi-miljøet i Oslo.
Styrke kjønnsperspektiver i profesjonsutdanningene - både innen helse- og lærerutdanningene. UiTs studietilbud i disse fagene legger i dag liten vekt på kjønnsteoretiske og kjønnsmetodologiske problemstillinger. Her vil det spesielt være interessant å jobbe mer helhetlig i forhold til fagplaner, pensum og undervisningsopplegg.