Kjønnsperspektiv i forskning og undervisning

Aktiviteter

Planer framover

Planlagte perioder Hanne Haavind vil være i Tromsø i 2014

19.-25. mars
14.-15. mai Campus Alta ILP
15.-19. september
6.-7. oktober
13-17 oktober
4.-7.november

Skulle noen ønske å invitere Hanne til forelesning/faglige diskusjoner, veiledning o.l. er det mulig å ta kontakt med oss på KVINNFORSK for å planlegge dette!

Doktorgradskurs/ forskerkurs: KVINNFORSK vil fortsette med sine tilbud innenfor vitenskapsteori, metodologi og empiri, noe som alle miljøer ved UiT/HiF vil kunne ha stor nytte av. Vi vil legge opp til PhD- og forskerkurser der også forskere som har kjønn som spesialitet og vil fordype seg i nyere forståelser, vil kunne få påfyll og anledning til å diskutere. Men vi vil også favne dem som ikke har kjønn som sitt hovedperspektiv, men likevel er interessert i å skrive et kapittel, eller en artikkel der de kjønner materialet sitt.

TID og sted: 4.-6. november 2014 ; SVF-8045 Kjønnsforskning, vitenskapteori og metodologi. "Fornemmelse for kjønn": Kjønnsforskning og analytiske strategier

Veileder/medveileder på master og PHD-NIVÅ med vekt på kjønnsperspektiver på en rekke empiriske felter.

Bidra til internasjonal publisering innen kjønnsforskning.

Bidra i  søknadsutforming og evt. seminarer når det gjelder aldersproblematikk og aldersforskning. Utvikle samarbeidet med IHO omkring temaet ytterligere.  


Utvikle til tverrfaglige arbeidsgrupper med fagfolk fra ulike fakulteter
. En slik gruppe knyttet til kjønnsforskning kan være en barnegruppe der medlemmer i Det juridiske fakultets Barnerettsgruppe, samarbeider med barnevernsinteresserte på RKBU (regionalt kompetansesenter for barne og unge) og barnevernsutdanninga ved Institutt for sosialt arbeid.  Vi ønsker å avslutte dette arbeidet med en konferanse der andre fagmiljøer i Norge trekkes med, for eksempel barnevernsutdanninga i Oslo og Trondheim, Barnerett og kvinnerett ved UiO, og fra psykologi-miljøet i Oslo.

Styrke kjønnsperspektiver i profesjonsutdanningene - både innen helse- og lærerutdanningene.
UiTs studietilbud i disse fagene legger i dag liten vekt på kjønnsteoretiske og kjønnsmetodologiske problemstillinger. Her vil det spesielt være interessant å jobbe mer helhetlig i forhold til fagplaner, pensum og undervisningsopplegg.




Ansvarlig for siden: Berger, Torunn
Sist oppdatert: 04.06.2015 12:27