Rammeplanutvalg for integrert lektorutdanning, adjunktutdanning og PPU

Felles mandat for rammeplanutvalgene

Del 1 - Felles mandat for rammeplanutvalgene for lærerutdanning trinn 8-13

Del 2 - Spesifikt mandat for de enkelte rammeplanutvalgene

 

 

 

 Del 1 - Felles mandat for rammeplanutvalgene for lærerutdanning trinn 8-13

I. Mål

Målet for reviderte lærerutdanninger for trinn 8-13 er integrerte, profesjonsrettete og forsknings-baserte utdanninger som er attraktive, innovative og krevende og som har høy kvalitet. Utdanningene skal svare på behovene på ungdomstrinn og i videregående opplæring for god og grunnleggende lærerkompetanse og danne et godt grunnlag for videre kompetanseutvikling i yrkesutøvelsen.

Arbeidet med utkast til forskrift om nye rammeplaner og nasjonale retningslinjer for utdanningene skal være en åpen og inkluderende prosess som kan bidra til å sikre at vi når de målene som er satt for utdanningene i grunnlagsdokumentene.

Det skal utvikles forslag til forskrifter om følgende nasjonale rammeplaner:

1-årig praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) for allmennfag, 5-årig integrert (lektor) og 4-årig integrert (adjunkt) lærerutdanning,

3-årige faglærerutdanninger

Yrkesfaglærerutdanning og PPU for yrkesfag

 

II. Sentrale grunnlagsdokumenter

Rammeplanutvalget må forholde seg til følgende dokumenter:

  • Lov om universiteter og høyskoler
  • St.meld.nr.11 (2008 – 2009) Læreren Rollen og utdanningen
  • http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Internasjonalt/Europa/Europeisk_kvalifikasjonsrammeverk.pdf
  • Kvalitet i PPU – Utfordringer og mulige tiltak
  • Lærerutdanningene, forberedelsesnotat til stormøtet 05.11.2010
  • Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen
  • Opplæringsloven med forskrift
  • Læreplanverket for Kunnskapsløftet
  • Notat om lærerutdanningene i Sverige
  • St.meld om ungdomstrinnet (ferdigstilles april 2011)

Utvalget vurderer selv om det er nødvendig å bestille utfyllende utredninger. Dette må i så fall skje innen gitt budsjettramme.

 

III. Hovedelementene i arbeidet

Overordnede føringer:

- Samfunnets og skolens behov for lærerkompetanse er styrende

- Økt vekt på faglig og pedagogisk/didaktisk kompetanse tilpasset aktuelle årstrinn– utvidet og fornyet pedagogikkfag, pedagogikk og elevkunnskap

- Integrerte og profesjonsrettede programmer

- Høy kvalitet og relevans i praksis

- Høy faglig kvalitet og tydelige krav til studentene

- Forskningsbaserte utdanninger med økt aktivisering og involvering av studentene i FoU

Rammeplanutvalgenes arbeid vil bestå av:

Forslag til forskrifter om nasjonale rammeplaner

Utvalgene skal utarbeide forslag til nasjonale rammeplaner som i forskrifts form gir rammene for utdanningene. Departementet ønsker at forslag til forskrift om rammeplaner for lærerutdanningene inneholder definerte krav til læringsutbytte på utdanningsnivå, formulert med utgangspunkt i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning.

Rammeplanene skal inneholde bestemmelser om:

1. overordnet mål

2. forventet læringsutbytte på utdanningsnivå (bachelor- og masterutdanning), relatert til og tilpasset kompetanseområdene i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket og til den lærerkompetansen som utdanningen skal gi

3. utdanningens varighet, omfang av obligatoriske fag og fagenes/fagområdenes og praksisopplæringens organisering, sammensetning og omfang

4. strukturell ramme som sikrer progresjon, profesjonsretting og integrering av teori og praksis

5. krav til faglighet/ fordypning i forhold til nivå

Følgende momenter bør vurderes:

6. organisering av programmene og hensyn til tilstrekkelig rekruttering

7. det faglige innholdet i utdanningene

8. praksisopplæringen

9. utdanningenes navn

10. regler for fritak fra og innpassing av fag/fagområder, fagmoduler og praksis

11. innskjerpede opptaksrav for alle utdanningene

12. hvordan grunnutdanningen for lærere kan sees i sammenheng med og være et grunnlag for den videre profesjonelle utviklingen i yrket.

Utvalgene vurderer selv om andre spørsmål også bør drøftes. Utvalgene skal utrede og tallfeste de økonomiske og administrative konsekvensene av sine anbefalinger. Det skal framsettes alternative forslag, hvorav minst ett må baseres på uendret ressursbehov i forhold til dagens lærerutdanninger.

Utvalgene bes vurdere om det skal defineres noen kjennetegn som kan legges til grunn for oppfølging av institusjonenes gjennomføring av ny rammeplan, knyttet til: faglighet, profesjonsretting, praksisopplæring, studentinnsats og forsknings- og utviklingsorientering nasjonalt og internasjonalt.

 

IV. Krav til arbeidsprosessen

Utvalgslederne må påse at arbeidsprosessen blir åpen, inkluderende og samordnet.

a. Åpen og inkluderende prosess

Det er viktig å sikre god forankring underveis hos alle berørte parter. Utvalgene må invitere til aktiv involvering av alle lærerutdanningsmiljøer og andre berørte instanser, herunder særlig representanter fra praksisfeltet, ved referansenettverk, høringsmøter e.l. Utvalgene må også vurdere bruk av en egen nettside, fagseminarer og lignende.

b. Samordning mellom rammeplanutvalgene

Utvalgslederne må sørge for god kontakt med styringsgruppen og med de øvrige rammeplanutvalgene i prosessen. Utvalgslederne bør spesielt vektlegge tett samarbeid om utformingen av et nytt PEL-fag spesielt rettet mot de aktuelle årstrinnene. Utvalgslederne må i samarbeid avstemme et felles format for rammeplanene.

 

V. Frister og budsjett

Departementet har besluttet at opptak etter nye rammeplaner skal skje fra høsten 2013. Forslag til nye rammeplaner skal oversendes styringsgruppen innen 01.06.2012. Rammeplanutvalgene fastsetter egen tidsplan innenfor fristen. Kunnskapsdepartementet stiller midler til rådighet til drift av rammeplanutvalgene.Del 2 – Spesifikt mandat for de enkelte rammeplanutvalgene

 

Del 2- Spesifikt mandat for de enkelte rammeplanutvalgene

Mandat for arbeid med nasjonal rammeplan for 1-årig PPU for studiespesialiserende programområder og for fellesfagene og 5-årig integrert (lektor) og 4-årig integrert (adjunkt)

Målet er å utarbeide forslag til en felles nasjonal rammeplan for ettårig praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og for 5-årig integrert lektorutdanning/4-årig adjunktutdanning i tråd med føringer gitt av styringsgruppen og nedfelt i sentrale styringsdokumenter

Rammeplanutvalget skal:

  • Vurdere PPU sin relevans og kvalitet knyttet til behovene i skolen
  • Vurdere om og hvordan de integrerte utdanningsløpene og PPU kan samkjøres og videreutvikles, og utarbeide forslag til en felles nasjonal rammeplan for disse
  • Foreslå hvordan en kan oppnå tettere integrering mellom rene fagstudier og PPU-delen i de integrerte utdanningsløpene
  • Legge frem forslag til hvordan den faglige kvaliteten i tilbudene kan sikres
  • Vurdere fagdidaktikkens plass i studiene
  • Vurdere om det fortsatt bør tilbys 4-årige integrerte adjunktutdanninger

 

 

Mandat for arbeid med nasjonal rammeplan (forskrift) for 3-årig yrkesfaglærerutdanning og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) for yrkesfag

Målet er å utarbeide forslag til nasjonal rammeplan for en fleksibel 3-årig yrkesfaglærerutdanning og PPU for yrkesfag i tråd med føringer gitt i av styringsgruppen og nedfelt i sentrale styringsdokumenter. Utdanningene skal først og fremst kvalifisere sine kandidater for å gi opplæring etter læreplanene for yrkesfag i videregående opplæring, og må derfor sikre tilstrekkelig både faglig bredde og faglig dybde.

Rammeplanutvalget skal:

  • Vurdere om og eventuelt hvordan de to utdanningsløpene 3-årig yrkesfaglærerutdanning og PPU for yrkesfag kan samkjøres og videreutvikles, og utarbeide forslag til nasjonal rammeplan.
  • Vurdere innhold og omfang av en tilfredsstillende utdanning for instruktører i bedrift, og om denne ev. kan inngå i rammeplanen.

 

 

Mandat for arbeid med nasjonal rammeplan (forskrift) for 3-årige faglærerutdanninger i formgiving, kunst og håndverk, i musikk, dans og drama og i kroppsøving og idrettsfag

Målet er å utarbeide forslag til en felles nasjonal rammeplan for de 3-årige faglærerutdanningene i tråd med føringer gitt av styringsgruppen og nedfelt i sentrale styringsdokumenter. Utdanningene skal kvalifisere sine kandidater for å gi opplæring etter læreplanene for grunnskolen og videregående opplæring

Rammeplanutvalget skal:

  • Vurdere hvordan særpreget ved hver enkelt faglærerutdanning kan ivaretas innenfor en felles rammeplan – f. eks. gjennom fagspesifikke læringsutbyttebeskrivelser og krav om fagspesifikk fordypning/bacheloroppgave
  • Vurdere innrettingen av disse utdanningene, som kvalifiserer for undervisning i flere skoleslag
  • Vurdere om praktiske og estetiske fag som metodefag bør gis spesiell oppmerksomhet og komme med forslag om hvordan dette eventuelt bør komme til uttrykk

 




Ansvarlig for siden: Sempler, Julia Holte
Sist oppdatert: 26.08.2016 11:13