Ny masterutdanning for grunnskolelærere. En studie av masterstudentenes praksisopplæring

Forskningsprosjektet har som hovedmål å kartlegge og utvikle praksisopplæringen ved masterutdanningene for lærere trinn 1-7 og 5-10 ved ILP.

Beskrivelse av forskningsprosjektet
Resultater fra et prosjekt som ble startet opp av naturfagmiljøet ved ILP i 2012 hvor naturfagstudenter på 5-10 utdanningen ble fulgt gjennom hele utdanningen i en kvantitativ og kvalitativ studie, viste interessante funn i forhold til endringer i lærerkompetanse og endringer i praksisopplæringen. Blant annet kom frem at masterstudentene i praksisopplæringen hadde økt fag- og fagdidaktisk kompetanse og fikk betydelig mer praksis i naturfaget enn studenter på den tidligere allmennlærerutdanningen. Funnene i prosjektet har gjort det mulig å analysere om den nye lærerutdanningen har nådd intensjonene, og si hva som er interessant å forske videre på.

1-7 og 5-10 masterutdanningene har relativt store forskjeller i fagsammensetning og organisering og vektlegger fag/fagdidaktikk og pedagogikk ulikt. Siden disse utdanningene er ulike, er de egnet for å studere hva disse forskjellene fører til i forhold til undervisningen i klasserommet. I dette prosjektet er vi interessert i å finne mer ut om utdanningene gir studenter med kompetanseforskjeller og hvordan dette kommer til uttrykk i praksisopplæringen. Funnene våre kan si noe om hva som kan være gode design på lærerutdanninger. Studien omfatter alle studenter i alle fag og deres praksis- og universitetslærere. Vi er nå i gang med å samle inn data (spørreskjema og fokusgruppeintervjuer) fra 6 kull (1.- 3. år) studenter på 1-7 og 5-10 utdanningene og deres praksis- og universitetslærer, og tar sikte til å gjenta datainnsamlingen flere år fremover. Prosjektet vil gi et grundig datamaterialet for å kunne kartlegge og vurdere kvaliteten av lærerstudentenes praksisopplæring. Ut fra funnene fra dataene som samles inn over flere år, vil en kunne foreslå målrettede tiltak som vil kunne forbedre studentenes praksisopplæring. Siden vi planlegger å gjennomføre spørreundersøkelsen over flere år, kan spørreskjemaet fungere som et kvalitetsindikator på hvordan ulike tiltak fungerer.

I studien samarbeider vi med praksiskonsulenten ved ILP og «Universitetsskoleprosjektet» som har svært stor interesse av å få kartlagt ulike sider ved praksisopplæringen. ProTed som er ILPs senter for fremragende utdanning, har gitt prosjektet sin støtte og vil være en viktig samarbeidspartner.

 

Viktige forskerspørsmål i prosjektet:

 Læringsutbytte: Hvilket læringsutbytte har masterstudentene av praksisopplæringen?

  • Her fokuserer vi på både faglig, fagdidaktisk og pedagogisk læringsutbytte
  • Skjer det noen endringer i løpet av utdanningen?

Kompetanse: 
- Hvordan kommer kompetanseforskjellene til studenter på 1-7 og 5-10 utdanningene til uttrykk i praksisopplæringen?
- 1-7 og 5-10 utdanningen er svært ulike i forhold til organisering og vektlegging av pedagogikk/fag. Hvordan kommer dette til uttrykk i klasserommet?

Studiedesign: 
- Hvordan kan designe på campus- og praksisopplæringen gi lærere med økt profesjonsfaglig kompetanse?

 

Deltakere:    
Førsteamanuensis Solveig Karlen, ILP (prosjektleder)

Førsteamanuensis Magne Olufsen, ILP

Stipendiat Johannes Sæleset, ILP