Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Sykepleie (deltid) - bachelor
Fakta
Varighet: | 4 År |
Studiepoeng: | 180 |
Gradsnavn: | Bachelor i sykepleie |
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse eller realkompetanse + nordsamisk språkkompetanse |
Søknadsfrist: | 16. oktober |
Søknadskode: | Kommer |
Beskrivelse av studiet
Studiet er praksisnær, profesjonsrettet og kunnskapsbasert og sikrer at studenten utvikler kunnskaper, kompetanse og ferdigheter som danner grunnlag for å utøve sykepleie til mennesker i alle aldre, både enkeltpersoner og grupper. Sykepleierens kompetanse skal sikre likeverdige tjenestetilbud for alle i samfunnet, deriblant ivareta samers status som urfolk med fokus på deres rettigheter til språklige og kulturelt tilpassede tjenester.
Studiet er organisert fra det grunnleggende, til det mer kompliserte og sammensatte. Gjennomgående tema som etikk, pasientsikkerhet, kommunikasjon, samhandling og ledelse ivaretas i flere emner, både teoretisk og praktisk, gjennom hele utdanningsforløpet.
Første studieår består av teoretiske og praktiske emner som gir en basisforståelse for menneskekroppen, grunnleggende sykepleie til eldre og ledelse av eget fag.
Andre studieår omfatter sykepleie til mennesker med akutt, kronisk og kritisk sykdom, sykdomslære, legemiddelhåndtering og innføring i vitenskapsteori.
Tredje studieår omfatter teori og sykepleieutøvelse til mennesker med komplekse og sammensatte lidelser.
Fjerde studieår omfatter sykepleiefaglig ledelse, kvalitetssikring og pasientsikkerhet, med vekt på hvordan gode pasientforløp tilrettelegges i behandlingskjeden.
Oppbygging av studiet
Hva lærer du?
Kunnskaper
Ved endt utdanning skal kandidaten:
- Ha bred kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon
- Ha kunnskap om sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutøvelse og innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer
- Ha bred kunnskap om menneskekroppens anatomi, fysiologi, biokjemi og om de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp, behandling og farmakologi
- Ha bred kunnskap om mikrobiologiske smittestoffer, smitterisiko og infeksjonsforebyggende tiltak
- Ha kunnskap om samers rettigheter, og forståelse for samenes status som urfolk
- Ha kunnskap om urfolks helsemessige og sosiale utfordringer nasjonalt og globalt
- Ha kunnskap om hvordan historiske traumer påvirker helse, og hvordan kulturell trygg praksis utvikles
- Kunne redegjøre for sykepleieyrket som profesjon, samt reflektere over sykepleierens samfunnsansvar med særskilt fokus på likeverd, inkludering og demokrati både i et minoritets- og majoritetsperspektiv
- Ha bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie nasjonalt og globalt
- Ha kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder med innblikk i urfolksmetodologi og om oppdatering av egen fagkunnskap
- Ha kunnskap om, og forholde seg til helse- og sosialpolitikk og kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
- Ha kunnskap om samers rettigheter, og forståelse for samenes status som urfolk
- Ha kunnskap om ledelse, organisering og innovasjonsprosesser i helsetjenesten, og kunne planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingsarbeid i samarbeid med pasienter og pårørende
Ferdigheter
Ved endt utdanning skal kandidaten:
- Kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillinger, og kunne treffe begrunnede valg i tråd med kunnskapsbasert praksis
- Kunne anvende faglig og kulturell kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
- Kunne identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, miljø og kulturelle forhold, samt dokumentere og iverksette relevante tiltak i forhold til risikofaktorene
- Kunne fremme læringsprosesser som bidrar til pasientsikkerhet, kvalitet og tillit i helsetjenesten
- Kunne anvende kunnskap om lærings, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende, studenter og relevant personell
- Kunne beherske relevant teknologi, faglige verktøy, prosedyrer og kommunikasjonsformer, samt ivareta informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen
- Kunne reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- Kunne anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig, sammenhengende og kulturelt trygt behandlingsforløp på tvers av virksomheter og nivåer
Generell kompetanse
Ved endt utdanning skal kandidaten:
- Kunne utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på etisk bevissthet, kritisk refleksjon og bred kunnskap om personsentrert sykepleie
- Ha innsikt i hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn utfordrer ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet
- Kunne planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet, samt planlegge og lede kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser
- Kunne redegjøre for samiske samfunnsforhold og for minoritets- og majoritetsperspektiver i møtet mellom pasient og helsevesen
- Kunne planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder legemiddelregning, og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk.
- Kunne vise evne og vilje til livslang læring, arbeide kunnskapsbasert og bidra til å utvikle kvalitet i sykepleiefaget og helsetjenestene
- Kunne diskutere, utveksle argumenter, formidle og skriftliggjøre sykepleiefaglige problemstillinger på et selvstendig grunnlag
Undervisning og eksamen
For å nå læringsmålene må studentene forvente å arbeide cirka 30 timer i uken, inkludert forelesninger, seminarer og selvstudium. I praksisperioder kan arbeidsinnsatsen omfatte ca. 40 timer, da den foregår på fulltid. Praksisstudiene er obligatoriske og skjer under veiledning. Studentene må regne med å måtte reise vekk hjemmefra i forbindelse med praksis.
I den pedagogiske tilretteleggingen vektlegges læring som prosess, ansvar for egen læring og ulike studentaktiviteter. Samiske tradisjons- og relasjonskunnskaper blir vektlagt. Refleksjon over egen kultur og ulike kulturforståelser blir gjenstand for diskusjon. Lærings- og studieaktiviteter foregår individuelt og kollektivt, med skriftlige, muntlige og praktiske øvelser. Gjennom deltakelse i tilrettelagte læresituasjoner ved studiestedet og i praksisfeltet, får studenten mulighet til å tilegne seg et faglig og personlig grunnlag for utøvelse av profesjonell sykepleie.
E-læring: UiTs digitale læringsplattform benyttes til informasjonsdeling, kommunikasjon med studenter, innleveringer og tilbakemeldinger. Deler av undervisningen kan foregå nettbasert i form av forelesninger, oppgaver eller andre e-læringsressurser.
Studentene vurderes skriftlig og/eller muntlig i forbindelse med undervisning, arbeidskrav, praksisstudier og eksamener. Mer informasjon om eksamen kommer i emnebeskrivelsene.
Praksis
Praksisstudiene skal gi studenten erfaring med sykepleie som yrke. Læring i praksisfeltet skal bidra til oppøving av praktiske ferdigheter og evne til å implementere fagkunnskaper og arbeide kunnskapsbasert i konkrete situasjoner.
I praksisstudiene møter studentene pasienter og pårørende og får mulighet til å studere ulike fenomener som inngår i sykepleie. De får arbeide med integrering av kunnskap og reflektere over holdninger, verdier og etikk. Studentene får også erfare arbeidsfellesskapet og samhandle tverrprofesjonelt med andre yrkesgrupper.
Gjennom praksisstudiene vil studentene møte pasienter i alle aldre. Studentene får primært erfaring med sykepleie til eldre i sykehjem i første studieår, i hjemmesykepleien og i praksis i siste studieår. Helsefremmende og forebyggende sykepleie til barn gjennomføres som praksisprosjekt i 1. og overgangen til 2. studieår.
Ved praksisrullering deles hvert kull inn i fire grupper. Hver av gruppene fordeles så i praksisemner innen kirurgi, medisin, psykisk helsevern og hjemmesykepleie. Praksisrulleringen gjennomføres i 2. til 6. semester og rulleringene varer i perioder på 8 uker.
Praksis i fordypningsemnet i distriktssykepleie gjennomføres i 7. semester. Det er også en siste 8 ukers praksis i sykepleiefag og ledelse i 8. semester.
Praksisstudiene er veiledet. Det innebærer at en fagansatt ved utdanningen følger opp studentene i samarbeid med sykepleiere i praksisfeltet. Praksisstudiene vurderes til bestått eller ikke bestått.
Praksisstudier og praksisrettet undervisning utgjør i alt 91 studiepoeng og er en integrert del av utdanningen.
Praksisstudiene gjennomføres primært i kommunehelsetjenesten. Ett av emnene inneholder fordypning i distriktssykepleie, og det er mulig å ha praksis i urfolksområder også utenom Norge og via etablerte utvekslingsavtaler. Les mer under utveksling.
Vurdering av praksisstudier
Alle praksisstudiene er obligatoriske og fravær ut over 10 % innebærer at sluttvurdering ikke kan gjennomføres. Dersom praksisperioden vurderes til ikke bestått, kan dette medføre endret studieprogresjon. Dersom praksisperioden vurderes til ikke bestått to ganger, kan studenten fratas studieretten.
Studentene må påregne å gjennomføre praksis andre steder enn ved studiestedet eller sitt hjemsted. Studentene skal inngå i turnusordning gjeldende for praksisstedet.
Undervisnings- og eksamensspråk
Utveksling
Jobbmuligheter
Som autorisert sykepleier, har du mange jobbmuligheter innen helsetjeneste i Norge eller internasjonalt. Mange sykepleiere arbeider med behandling og pleie av akutt eller kronisk syke, eller mennesker med psykiske lidelser. Andre velger forebyggende helsearbeid, ledelse, undervisning eller fagutvikling. Du vil kunne jobbe både i offentlig og privat sektor, og er særlig kvalifisert til å jobbe i samiskspråklige områder og med urfolk nasjonalt og internasjonalt. Her er noen av mulighetene:
- Ambulansetjeneste
- Bedriftshelsetjeneste
- Bistandsarbeid
- Cruiseskip
- Folkehelse og helseopplysning
- Forsvaret
- Helsehus
- Hjemmesykepleie
- Legepraksis
- Oljeplattform
- Omsorgsbolig
- Rehabilitering
- Sykehjem
- Sykehus
Kravene som er lagt inn i sykepleierutdanningen ved UiT tilfredsstiller rammene som EU har. Dette innebærer at autoriserte sykepleiere utdannet ved UiT kan arbeide i andre land innen EU.