Antifreeze: Rehearsals as Score

Midlertidig utstilling

Antifreeze: Rehearsals as Score
Et kunstprosjekt av Katja Aglert
 

Utstillingsperiode: 21.11.2017 t.o.m. 21.01.2018.

Høsten 2016 inviterte Polarmuseet kunstneren Katja Aglert til å lage et kunstprosjekt for museet. På bakgrunn av omfattende feltarbeid knyttet til museet har Aglert utformet kunstprosjektet Antifreeze: Rehearsals as Score. Kunstprosjektet består av et 60 dagers pågående videoverk som forandres på daglig basis gjennom utstillingsperioden ved at en ny versjon presenteres hver dag. Det kan beskues i Polarmuseets faste utstilling i utstillingsperioden som er identisk med mørketiden i Tromsø, fra 21. november til 21. januar. Til grunn for Antifreeze: Rehearsals as Score ligger Aglerts interesse for den hverdagslige erfaringen som ofte er uuttalt i det siste århundrets vestlige, imperialistiske, gjerne maskuline og typisk heroiske framstilling av polarhistorien. En kvinnelig skuespiller er filmet på hovedscenen på Kungliga Operan i Stockholm. Hun er instruert til å kle av seg den polare utrustningen som hun er ikledd, før hun forlater scenen. I salen er det ingen publikummere. Et operakor, sammensatt spesielt for kunstprosjektet, er innspilt når de fremfører et partitur skrevet av Aglert i Arktisk diorama på Biologiska Museet i Stockholm. Partituret baserer seg på begreper og ord som går igjen i de fremstillingene av polarhistorien som Aglert har undersøkt. Bildene og lyden er klippet sammen med 3D-animasjoner, som representerer hverdagsgjenstander fra livet i Arktis, flere av disse fra Polarmuseets samling.

 

Polarmuseets faste utstillinger er de mest besøkte utstillingene i Tromsø, med opptil 1000 besøkende hver dag i sommermånedene. Utstillingene, som omhandler overvintringsfangst, fangstfolkene Henry Rudi og Wanny Woldstad, selfangst, Fridtjof Nansen og Roald Amundsens ekspedisjoner og Svalbards kulturhistorie, er i stor grad uforandret siden de ble åpnet i 1986. Polarmuseet ble opprinnelig etablert som en privat stiftelse i 1978, i forbindelse med 50-årsjubileet for Roald Amundsens skjebnesvangre flytur med luftskipet Latham. I 2010 konsoliderte Polarmuseet med Tromsø Museum – Universitetsmuseet, og den faglige forankringen i driften av museet ble styrket. En utstillingsserie som baserer seg på ny naturvitenskapelig og kulturvitenskapelig forskning har hatt stor suksess de siste årene, og antallet besøkende har økt betraktelig, blant annet som et resultat av et utvidet formidlingsprogram. På sikt er planen å gjøre om på de faste utstillingene til museet, som preges av tidens tann, men som samtidig er begjærlig i sitt overskudd av materialiteter; det være seg dioramaer, utstoppede dyr, gjenstander eller utstillingsdukker. Antifreeze: Rehearsals as Score må forstås som et første steg i en transformasjonsprosess. I stedet for å erstatte de faste utstillingene med en ny, fast utstilling, ønsker Polarmuseet å utvikle en økologisk utstillingsmodell. Museets utstillinger skal ikke oppfattes som endelige, men som dynamiske entiteter i konstant transformasjon. Det materielle overskuddet i de eksisterende utstillingene skal tas med inn i denne transformasjonsprosessen, samtidig som utstillingene i større grad enn tidligere skal stilles spørsmålstegn ved polarekspedisjonenes geopolitiske og nasjonsbyggende kontekster, og heltefortellingene som knyttes til disse. Relasjoner mellom natur og kultur, dyr, mennesker og kjønn spiller inn her.

 

Katja Aglert er bosatt i Stockholm. Hun har en transdisiplinær kunstnerisk praksis. Temaer som Aglert undersøker i sine kunstneriske prosjekter er historiefortelling, forholdet mellom idéer om natur og kultur, interseksjonalitet, performativitet og økologiske spørsmål. Mediene Aglert anvender varierer fra kontekst til kontekst, og er avhengig av det spesifikke prosjektets plassering og undersøkelser hun gjør på stedet.

 

Aglerts seneste utstillinger er The breath between the rustle of dead leaves and the shadow of a tale, kuratert av Anabelle Lacroix, Biologiska Museet, Stockholm (2016); For a gentle song would not shake us if we had never heard a loud one, kuratert av Stephanie von Spreter, Fotogalleriet, Oslo (2016); Winter Event – Antifreeze, kuratert av Stefanie Hessler, FLORA ars+natura, Bogotá, Colombia og Museum for Contemporary Art, Santiago, Chile (2015) og Voyage to the Virtual, kuratert av Tanya Toft, Scandinavia House, New York, USA (2015). Bøker som inkluderer Aglerts arbeid er Urban Animals. Crowding in ZooCities av Tora Holmberg (2015), publisert på Routledge, og Katja Aglert: Winter Event – Antifreeze (2014), redigert av Aglert og Stefanie Hessler, publisert på Art and Theory Publishing. For mer info om Aglert se: http://katjaaglert.com

 

Kurator: Hanne Hammer Stien

Prosjektleder: Silje Gaupseth

Skuespiller: Sanna Sundqvist

Operasangere: Per-Gunnar Alpadie, Thomas Annmo, Maria Gothe, Linda Hamfors, Barbro Hillerud, Anders Nyström, Torbjörn Pettersson, Rudolf Suttner

3D visualisering: Oskar Aglert

Lyd: Raba recording

Kamera: Katja Aglert, Carl Dieker og Anna Asplind

Takk til: Biologiska Museet i Stockholm, Kungliga Operan i Stockholm, Ann Kristin Balto ved Norsk Polarinstitutt, Anita Maurstad og Nina Kronstad ved Tromsø Museum – Universitetsmuseet, og Willy Kai Sørensen og Kathrine Totland ved Polarmuseet.

Prosjektet er støttet av Norsk kulturråd.

Sist endret: 12.12.2017 13.56