UiT | Labyrint Nr. 2 - 2013 - page 27

Kjønnsforskjeller
Det finnes også store forskjeller mellom kjønn
når det kommer til mobbing, i følge Mørch.
– Gutter er mer åpent plagende, mens jen-
ter i større grad bruker andre strategier som
utestengelse og sette ut rykter om venninner
som kan være virkelig ødeleggende. De er mer
indirekte sosiale. Så foreldre må vite hva som er
typisk mobbeatferd for gutter og jenter.
Skolemiljøet har betydning
Det er liten forskjell mellom bygd og by. Mørch
opplyser imidlertid at egenskaper ved skolen er
viktigere. Både skoleledelsen og det fysiske sko-
lemiljøet kan ha betydning.
– Hvis skoleledelsen benekter mobbing, kan
man være sikker på at det foregår. Det er min-
dre mobbing på de skolene der de er klar over
problemet, sier Mørch.
Hvis ingen griper inn er det fare for at dette
påvirker barnet resten av livet.
– Vi vet at barn som blir mobbet kan få
problemer i ungdomslivet og langt inn i voksen
alder. Man hører mange historier fra voksne
som sliter med depresjon, dårlig selvbilde og
at dette igjen har bidratt til at de ikke har fått
fullført skolen. Mobbing har betydning for sko-
leløpet og motivasjonen for å være i læring, sier
Mørch.
Vil du vite mer?
Dinosaurskolen i klasserommet kan man søke om
ved å kontakte De utrolige årene i Norge ved RKBU
Nord, UiT. Før man kan gå i gang med Dinosaursko-
len må skolen/ barnehagen ha fullført grunnopp-
læringen i DUÅs skole- og barnehageprogram.
deutroligearene.uit.no
27
labyrint
kunnskapsmagasinet
fra
u
i
t
norges
arktiske
universitet
En person blir mobbet eller plaget når han
eller hun
gjentatte ganger
og over lang tid
blir utsatt for negative handlinger fra en
eller flere andre personer.
Professor i barn og unges psykiske helse, Willy-Tore Mørch, UiT. Foto: Mariann. S. Karlsen
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,...52
Powered by FlippingBook