UiT | Labyrint Nr. 2 - 2013 - page 26

til å løse problemet. Det kan ikke løses uten
samarbeid både mellom offerets og mobbe-
rens foreldre. Skolen og lærerne har det største
ansvaret for samarbeidet med hjem og foreldre,
sier Mørch.
Forebygge
Mørch mener forebygging er viktig, og man bør
starte tidlig i småskolen eller allerede i barneha-
gen. Det finnes en rekke tiltak lærere kan sette i
gang for å skape et godt miljø i klassen.
– Småskolen bør benytte seg av et eller
annet program som øver barna i ulike ferdig-
heter. Man kan lære barna sosial kompetanse
og bruke tid både i barnehage og småskole på
å øve barna i sosiale ferdigheter. For eksempel
hvordan hjelpe hverandre, hvordan gi hver-
andre komplimenter, lære å stå i kø, lære hvor-
dan man kan skaffe en venn og invitere seg inn
i leken og vedlikeholde vennskap. For noen er
dette ferdigheter som faller naturlig, mens for
andre er det ferdigheter som må læres.
Dinosaurskole
Ett av tiltakene som Mørch foreslår for å fore-
bygge mobbing er De utrolige årenes Dino-
saurskolen i klasserommet. De Utrolige Årene
(DUÅ) er en pakke med tiltak som forebygger
atferdsvansker hos barn.
– Dinosaurskolen i klasserommet er et vik-
tig program som ikke er utviklet for å redusere
mobbing, men for å øke barnas sosiale kom-
petanse, bedrer sinnekontroll og reduserer
atferdsproblemer. Det kan brukes til å forbygge
mobbing, fordi det øker den sosiale kompetan-
sen, sier Mørch.
Dinosaurskolen i klasserommet kan man
søke om ved å kontakte De utrolige årene i
Norge ved RKBU Nord, UiT. Før man kan gå
i gang med Dinosaurskolen må skolen/ barne-
hagen ha fullført grunnopplæringen i DUÅs
skole- og barnehageprogram.
Digital mobbing
I likhet med den digitale utvikling har også
mobbingen endret seg de siste årene.
– Tidligere var det mer fysisk og mer synlig
mobbing. Nå skjer en stor andel av dette via
nettet. Det foregår mye i det skjulte og det er
vanskeligere å oppdage i sosiale medier. Det
gjør at foreldre og lærere må overvåke bruk av
internett, sier Mørch.
– Hvis skoleledelsen
benekter
mobbing,
kan man være sikker på at det foregår.
26
labyrint
kunnskapsmagasinet
fra
u
i
t
norges
arktiske
universitet
AKTUELT
Hva kan foreldre bidra med?
• Husk at du er en sterk rollemodell.
• Hvis du banner vil barnet banne.
• Hvis du går på rødt lys vil barnet gå på
rødt lys.
• Hvis du mobber andre vil barnet begynne å
mobbe andre.
• Ros barnet for å oppføre seg ordentlig.
• Ta opp mobbing som tema med barnet.
• Les mobbehistorier for barnet og diskuter
dem.
Kilde alle faktabokser: Willy-Tore Mørch
Hva kan skolen gjøre?
• Klar melding til barn, lærere og foreldre
om at mobbing ikke vil bli tillatt og vil bli
håndtert med bestemthet.
• Klare regler om hva som vil skje når disse
regler blir brutt.
• Ha gode prosedyrer for hvordan man kan
ta godt vare på mobbeofferet.
• Skolen bør sette i gang opplæring for å
hindre mobbing som for eksempel tiltak i
sosial trening, empatibygging og problem-
løsning.
• Både lærere og foreldre bør undervises i å
gjenkjenne tidlige tegn på mobbing.
• Skape forhold i friminuttene og andre
pauser som ikke oppmuntrer til mobbing.
• Tilstrekkelig inspeksjon i friminutt, matpau-
ser, dusjing.
• Det er bedre å reagere for tidlig enn for
sent.
• Gi mobberen en klar konsekvens.
• Læreren må ta offeret i forsvar og gi en
reaksjon som skaper trygghet.
• Læreren må melde fra til klassestyrer og til
foreldrene til de involverte barna.
• Legg friminuttene til ulike tidspunkter for
store og små barn.
Illustrasjon: Colourbox.com
Illustrasjon: Colourbox.com
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...52
Powered by FlippingBook