UiT | Labyrint Nr. 2 - 2013 - page 32

oljesøl
Dette betyr at mye som én tredjedel
av den russiske råoljen skal fraktes langs den
norske kysten.
– Oljetransporten fra Nordvest-Russland
vil stå for den største økninga i skipstrafikken,
forteller førsteamanuensis Elise Karlsen.
Hun har nylig disputert med doktorgrad i
juss om hvilke rettslige muligheter Norge har
for å forebygge oljeutslipp i våre farvann.
Russland øker kapasiteten drastisk
Statistikk fra 2010 viser at det ble transportert
15 millioner tonn olje fra Russland til det vest-
lige markedet via Barentshavet. I løpet av de
neste fem til ti årene vil de arktiske havnene i
Russland øke sin kapasitet til 100 millioner tonn
råolje.
– Heldigvis er norske myndigheter klar
over hvilke utfordringer dette vil medføre. De
har utarbeidet prognoser for fremtidig tra-
fikk og risiko med det. Jeg har analysert det
Over tusen strender ble tilsølt med 63.000 tonn olje da oljetankeren
Prestige
forliste utenfor Spania og Portugal i 2002. Skadeomfanget på miljøet gjør dette til den
største miljøkatastrofen i området noensinne. For å hindre at dette skjer utenfor kysten av Nord-Norge må man overvåke den enorme økningen av oljetransport som
russerne planlegger. Foto: Scanpix/AFP.
32
labyrint
kunnskapsmagasinet
fra
u
i
t
norges
arktiske
universitet
AKTUELT
Risikoen for oljeutslipp langs norskekysten kan femdobles frem til 2025. Årsaken
er at russerne skal eksportere 100 millioner tonn råolje årlig via Barentshavet.
Tekst: Maja Sojtarić
Økt risiko for
oljeutslipp
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...52
Powered by FlippingBook