Kjønnsroller i polarhistorien
Eventyrlystne kvinner reiste på fangst i Arktis. Likevel fortelles polarhistorien som oftest med utgangspunkt i menns erobringer og heltedåder.
I Norges arktiske universitetsmuseum sitt undervisningsopplegg om kjønn og polarhistorie, får elevene kjennskap til polarhistorie, lokalhistorie og et innblikk i hvordan historikere og museer jobber med kilder. Gjennom muntlige og kreative aktiviteter lærer elevene å identifisere og vurdere et utvalg av det unike kildematerialet som brukes i utstillingene. De skal forstå hvordan det kan tolkes på ulike måter når de jobber med historieskriving. Vi legger spesielt vekt på kjønn i polarhistorien, fordi vi i senere tid har gjort endringer i utstillingen om Wanny Woldstad og Henry Rudi, på bakgrunn av den kjønnsforskningen som gjøres ved Norges arktiske universitet. Dette undervisningsopplegget har potensiale til å åpne elevenes øyne så de får se verden i et nytt perspektiv. Noe som ikke bare er nyttig i skolefagene, men også i livet.
Læreplanmål
Læreplanens overordnede del:
- Punkt 1.1 Menneskeverdet
- Punkt 1.3 Kritisk tenkning og etisk bevissthet
Kjerneelementer hentet fra læreplaner i samfunnsfag og historie:
- Undring og utforskning
- Perspektivmangfold og samfunnskritisk tenkning
- Historiebevissthet
- Utforskende historie og kildekritisk bevissthet
- Historisk empati, sammenhenger og perspektiver
- Mennesker og samfunn i fortid, nåtid og framtid