| Skriv ut | Lukk vindu |
Landskapsarkitektur - master
Fakta
| Varighet: | 5 År |
| Studiepoeng: | 300 |
| Gradsnavn: | Master i landskapsarkitektur |
| Opptakskrav: | |
| Søknadsfrist: | 15. april |
| Søknadskode: | 189 732 |
Beskrivelse av studiet
Arkitektur og designhøgskolen i Oslo, AHO og UiT Norges arktiske universitets felles integrerte mastergrad i landskapsarkitektur gir deg ferdighetene, kompetansen og kunnskapen du trenger for å arbeide som en profesjonell landskapsarkitekt med gode formgivnings og formidlingsevner.
De tre første årene studerer du på AHO sammen med arkitektur- og designstudenter. Her tar du del i et kreativt miljø som er kjent for å utdanne de fremste arkitektene i Norge. De to siste årene av studiet foregår ved Kunstakademiet i Tromsø der du studerer sammen med internasjonale landskapsarkitekturstudenter og tar del i et vidstrakt kunstmiljø med studenter innen samtidskunst, skrivekunst, film og musikk. Studioene utvikler landskapsarkitektonisk respons på globale endringer slik de kommer til uttrykk i stedsspesifikke landskaper og praksiser i arktiske og subarktiske områder. Undervisningen baserer seg på anerkjennelse av natur- og kulturverdier og omfatter studier av de naturlige prosessene og design og forming av våre omgivelser.
Du vil arbeide med vår tids store utfordringer slik de utspiller seg i ulike landskap.
Studioundervisningen på masterutdanningen involverer både spesialistkunnskap fra et bredt spekter av disipliner og artsmangfoldets, allmennhetens, minoriteters og urfolks interesser. Konsekvensene av klimaendringer, arealnedbygging, urbanisering, naturkrise og biodiversitetstap krever nye, kloke valg på landskapets vegne. Studieprogrammet har som mål å undersøke og produsere ny kunnskap om hvordan vi kan beskytte, formgi og videreutvikle spesielt sårbare landskap og hverdagslandskap for samfunn i endring.
Den integrerte mastergraden i landskapsarkitektur legger spesiell vekt på nordlige, arktiske og subarktiske forhold. Arktiske og subarktiske landskaper er i rask endring, noe som gjør det til et spesielt relevant utgangspunkt for å studere hvordan globale menneskedrevne, naturdrevne og maskindrevne endringer påvirker både samfunn og økosystemer.
Studiet gjør deg til en dyktig formgiver som behersker landskapsarkitekturens materialer, metoder og verktøy. Du vil bidra til en bærekraftig, kunsterisk og vitenskapelig utvikling av faget. Programmets mål er å utdanne dyktige, formgivende landskapsarkitekter som kan operere innenfor rammene av bærekraftig utvikling. Bærekraftige landskap omfatter sosiale, kulturelle, klimatiske, geopolitiske, økonomiske og miljømessige hensyn.
Grunnårene i Oslo har tre hovedtemaer:
1. Form: den kunstneriske dimensjonen i landskapsarkitekturen
2. Systemer: naturgitte og menneskeskapte
3. Fellesrom: offentlige og allmenne rom
Spesialiseringsårene i Tromsø tematiserer praksiser og landskapsrelasjoner
4. Høst: Urbane praksiser + Digitale landskaper
4. Vår: Landskapspraksiser + Natursyn og landskapspraksiser
5. Høst: Territorielle praksiser + Prediplom
5. Vår: Diplomarbeid
Oppbygging av studiet
| 10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. sem. (høst) | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 2. sem. (vår) | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 3. sem. (høst) | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 4. sem. (vår) | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 5. sem. (høst) | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 6. sem. (vår) | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 7. sem. (høst) | LAN-3071 Studio 1: Urbane praksiser - 24 stp. HMS-0501 Sikkerhet på laboratoriet, verksted, felt og tokt - 0 stp. HMS-0502 Førstehjelp lab, verksted, felt og tokt - 0 stp. | LAN-3072 Digitale landskaper - 6 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 8. sem. (vår) | LAN-3081 Studio 2: Landskapspraksiser - 24 stp. | LAN-3082 Natursyn og landskapspraksiser - 6 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 9. sem. (høst) | LAN-3091 Studio 3: Territorielle praksiser - 24 stp. | LAN-3092 Prediplom - 6 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 10. sem. (vår) | LAN-3900 Diplomoppgave / Masteroppgave - 30 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
Hva lærer du?
Læringsutbytte:
Kunnskap
- Ha inngående kunnskap om landskapsarkitekturen som praksis, kunst- og vitenskapelig disiplin - dens medier, historie, teori og metoder.
- Kunne beherske landskapsarkitekturprosjektering gjennom spesialisert innsikt om natur- og menneskeskapte materialer og hvordan de påvirkes gjennom komposisjon, avgrensing og formgivning. Raske endringsprosesser i sårbare landskap og samfunn i nord vektlegges.
- Kunne benytte kunnskap om det naturgitte, samfunn og kultur, kvalifisere og integrere dette i landskapsarkitekturprosjektering.
- Kunne analysere kritisk og diskutere hvordan landskapsarkitekturen påvirker omgivelsene på kort og lang sikt, med særlig vekt på kulturforståelse, sted og relasjonen mellom naturgrunnlaget og det menneskeskapte.
Ferdigheter
- Ha en fullverdig evne til å kritisk analysere, kvalifisere, forklare og argumentere for landskapsarkitekturfaglige former og løsninger i komplekse plan- og prosjektarbeider.
- Kunne på en selvstendig måte gjennomføre og lede landskapsarkitekturfaglige plan- og prosjektarbeider.
- Evne til å kunne innta en kritisk holdning til relevante teorier og metoder, og være åpen for tverrfaglig innsikt.
- Ha evne til å drive vitenskapelig og kunstnerisk kunnskapsproduksjon i faget, med spesiell vekt på landskapsarkitektens hovedarbeidsform; prosjektering.
Generell kompetanse
- Kunne på en selvstendig måte analysere, planlegge og gi form til landskaps-prosjekter i ulike lokale, urbane og territorielle kontekster. Kompetansen skal være særlig innrettet mot raske endringsprosesser og sårbare landskap og samfunn, og i tillegg være overensstemmende med fagetiske standarder.
- Kunne anvende fagkunnskaper og ferdigheter i prosesser for et samfunn i stadig endring og være forberedt til å ta fagbasert lederskap for en bærekraftig samfunnsutvikling.
- Kunne bidra til nyskaping og utvikling av landskapsarkitekturfaget.
- Kunne kommunisere og formidle landskapsarkitekturfaglige problemstillinger både til spesialister og allmennheten samt bidra til nyskaping og utvikling av landskapsarkitekturfaget
Undervisning og eksamen
Utdanningen i landskapsarkitektur er prosjekt- og designbasert. Hvert semester har både studioundervisning og teoretiske kurs. Deltakelse i læringsaktivitetene, samarbeid og selvstendig arbeid med prosjektene gir forståelse for den romlige sammenhengen mellom samfunn, landskaper og territorier, og belyser relasjonen mellom landskapets historie, nåtid og framtid.
På studioene lærer du gjennom prosjektarbeid, veiledning, landskapsaktiviteter, presentasjoner med tilbakemelding på egne arbeider, forelesninger, feltarbeid/studiereiser, gruppearbeid, seminarer og workshops i tett samarbeid med eksterne aktører, partnere og lokalsamfunn. Prosjektarbeidet som foregår i studio er forskningsbasert og studentene eksperimenterer med forholdet mellom de arkitektoniske og landskapelige omgivelsene. Hvert studio avsluttes som regel med en samlet utstilling.
Studioene utvikler landskapsarkitektonisk respons på globale endringer slik de kommer til uttrykk i stedsspesifikke landskaper og praksiser i arktiske og subarktiske områder. For denne tilnærmingen illustrert med 5 studentprosjekter fra Tromsø fikk UiT i samarbeid med AHO den prestisjefylte internasjonale utdanningsprisen i landskapsarkitektur, Ribas Piera prisen i 2023. Satsingen på en kombinasjon av lokal, nasjonal og internasjonal kompetanse fra ulike praksiser og forskningsmiljøer har bidratt til et godt læringsmiljø og høyt engasjement både blant lærere og studenter.
Studiet er et heltidsstudium over fem år. For å nå læringsmålene må du forvente å arbeide minimum 40 timer i uken med studiene.
Det forventes deltakelse, tilstedeværelse og evne til både selvstendig arbeid og samarbeid.
For å følge studiet må du ha grunnleggende ferdigheter i bruk av dataverktøy samt tilgang til egen bærbar PC/MAC.
Eksamensordning og kontinuasjonsadgang er beskrevet i emnebeskrivelsene til studieprogrammet.
De vanligste eksamensordninger i studiet er skriftlig eksamen, muntlig eksamen, prosjektrapporter og mappevurdering, også i ulike kombinasjoner.
Følgende vurderingsuttrykk benyttes:
- Bestått/Ikke bestått, eller
- En gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Undervisnings- og eksamensspråk
Utveksling
Etter 3. studieår kan studenter velge utveksling i ett (eller to) semestre til andre anerkjente utdanningsinstitusjoner i Europa og Canada.
Jobbmuligheter
Landskapsarkitekter har jobbmuligheter i både privat og offentlig sektor: Private arkitekt- og landskapsarkitektkontorer, større konsulentfirmaer, kommuner, fylker, statlige etater mv.
Utdannelsen kvalifiserer for opptak til ph.d.-program.