Forskninga er i et tidlig stadium og må følges opp.
– Samtidig kan man spørre seg hvorfor man
skal «dechiffrere» mennesket helt ut?
For man blir ikke en sopran av gener og ytre
stimulans alene. Man må jobbe for det.
10.000 timer med øving
Komponisten Igor Stravinskij sa en gang at
Ludwig van Beethoven fikk i farsarv en musi-
kalitet som utelukkende var et resultat av hard-
nakket arbeid. Vincenzo Bellini på sin side arvet
sansen for melodi uten å ha så mye som bedt
om det.
«Som om himmelen sa: Jeg skal gi deg den
ene tingen Beethoven mangler.»
I 1993 gjorde den svenske forskeren
K. Anders Ericsson en liten studie blant fiolinis-
ter på et eliteakademi i Berlin. Han ville se på
hvor mye de øvde for å bli så flinke. Han kom
frem til et gjennomsnitt: 10 000 timer – altså
målrettet øving i tre timer daglig i en periode
på ti til 15 år – vil som regel gi gode resultater.
Dette er adoptert ukritisk av idretten og
10 000-timersregelen er et mantra for alle fra
Strømsgodsets trener Ronny Deila til Magnus
Carlsens far. Grunnen er den populærvitenska-
pelige boka
Outliers
hvor forfatteren Malcolm
Gladwell forteller at medfødt talent er overvur-
dert. Så fremst man er villig å legge igjen mange
timer målrettet øving daglig, så blir man god i
det man setter seg fore.
Men Ericsson selv var kritisk: hans studie
var på en liten gruppe studenter som var moti-
vert til å øve mye fordi de også hadde talent for
det i utgangspunktet.
– Jeg kan se hvem som kommer til å bli en
suksess, hvem som har et talent for dette og
hvem som ikke har det. Mange studenter har
fantastisk materiale, men ikke tilstedeværelsen
som kreves for å bli musiker, forteller professor
Anne-Lise Sollied som underviser Kristoffersen
ved Musikkonservatoriet. Selv er Sollied en
sopran med internasjonal karriere.
– Hamida er født med en gave som er stem-
men. Den største oppgaven til en pedagog er
å se hennes ultimate mulighet, å se hva denne
personen har av ressurser og hvordan hun
kan utnytte dem. Hun begynte sent å studere
musikk, men da hun først gjorde det, fikk hun
en læringskurve som har brutt alle regler, fort-
setter professoren.
Hva er talent?
Vi sitter i kantina på Musikkonservatoriet, det
er lunsjtid og rommet begynner å fylles opp
med folk. Det summer av studenter og lærere,
folk som snakker og ler. Men to bord bort for
oss er det en klokkeklar stemme som synger
lavt, men tydelig. Hamida Kristoffersen sitter
med blikket festet på noen ark i en perm og var-
mer opp, øver.
Sollied forteller om en student som stiller
enorme krav til seg selv og er utrolig selvkritisk.
Kristoffersen selv forteller om en motvilje til å
synge opera, av frykt for å mislykkes. – Jeg ville
egentlig synge jazz og viser. Opera var for stort
for meg. Men så begynte jeg på konservatoriet
og måtte synge Mozart. Og da var jeg solgt.
Opera er totalteater. Ikke bare må man
synge vakkert, men man må tolke en rolle, spille
et skuespill. Du skal etablere relasjoner til de
andre karakterene, og forstå samfunnet du skal
fortelle noe om, forteller Kristoffersen.
For at slikt talent skal forvaltes er det abso-
lutt nødvendig med god musikkopplæring, for-
teller Sollied.
– Hva er talent? Det er det samme som å
spørre hva lykke er. Det handler om å se bega-
velse og få bekreftelse. Talent handler om å
bli sett. Talent er et potensial, og det er utro-
lig mange ting som skal falle på plass for at et
talent skal lykkes. Du kan være flink å synge,
men en sanger er mer enn et instrument. Hun
må ha formidlingskraft og evne til å berøre sitt
publikum, avslutter Anne-Lise Sollied.
Det skal da også sies at de finske forskerne
somhar oppdaget genet for musikalsk begavelse
anslår at det gir uttelling for kun 50 prosent av
talentet. Resten skyldes et stimulerende miljø
som aktiverer genene. Og blodslit.
Vil du vite mer?
Nicholas Bannan ed,
Music, Language, & Human
Evolution
. (2012)
Oliver Sacks,
Musicophilia
, (2007)
EU,
The Alpha Man Project
, alpha-man.eu/
Alok Jha,
Breakthrough study overturns theory of
‘junk DNA’ in genome
, The Guardian, 05.09.2012
18
labyrint
•
kunnskapsmagasinet
fra
u
i
t
norges
arktiske
universitet
TEMA:
ARV OG MILJØ
Man blir ikke en sopran av gener
og ytre stimulans alene.
Man må
jobbe for det.
Anne-Lise Sollied
Professor i sang ved UiT.
Foto: Maja Sojtarić