UiT | Labyrint Nr. 2 - 2013 - page 43

misforstått de gamle grekerne var, særlig i tra-
gedieforskningen.
I søken etter å forstå dem begynte hun å
bruke sosialantropologien og samfunnsviten-
skapen.
– Jeg forelsket meg i denne måte å tolke
materialet på. I dag definerer vi kunst som noe
som er individuelt og på abstrakt vis utfor-
drer allmenne oppfatninger og verdier. Main-
stream-forskninga ser også på de greske tragi-
kere på denne måten. Men de greske tragikere
videreførte kollektivets verdier. Når man sier
dette blir det oppfattet som om man trekker
dem ned til lavkulturen. De gråhårete i min
generasjon lar seg ikke overbevise så lett. Men
den yngre generasjonen syns det er innlysende
at denne diktertradisjonen må betraktes fra nye
ståsteder.
mytene som definerer oss
De greske tragediene er basert på sin tids myter
og myntet på et publikum som forsto hva disse
mytene egentlig sa.
– Mytene lader opp folks grunnleggende
kultur og verdier. Det er grupper av fortellin-
ger hvor essensen i budskapet ikke blir direkte
uttalt, men er implisitt.
Så hva var det implisitte i gamle Hellas? I
stor grad har lesningen av de greske tragediene
basert seg på kapittel 13 i Aristoteles Poetikk
(se faktaboks) hvor han beskriver den tragiske
helten. En tragisk helt må være god i bunnen,
men ha en tragisk feil (
hamartia
) som gjør at
han begår handlinger som vekker sjokk og gru.
Men for des Bouvrie er det mer innlysende
å ty til kapittel 14 av samme skrift. Og det er det
hun også gjør i sin neste bok.
– Aristoteles understreker at det tragiske
ikke skjer når fiender går løs på hverandre, eller
nårmennesker somikke betyr noe for hverandre
blir drept. Det tragiske skjer når
foloi
angriper
foloi
.
Foloi
er slekt. Men tragediene handler ikke
bare om brudd på de nære slektsnormene, men
brudd på overordnete samfunnsnormer også.
Det er menn som feiler i sin rolle som beskyt-
tere av kvinner og barn. Det antikke teater er et
rituelt teater. Det har som rolle å lade de kollek-
tive institusjonene med verdi: ekteskap, familie,
normen om å hedre sine foreldre.
Katastrofen i Medea er ikke at hun dreper
sine barn, men at hennes troløse mann Jason
står ribbet for etterkommere. Det er bruddet i
arverekken som er tragedien for den antikke
grekeren, ifølge des Bouvrie.
på vei ut?
Selv vet hun ikke hva som skjer med faget i
Tromsø når hun pensjonerer seg. Antikk kul-
tur og litteratur eksisterer ikke som eget stu-
dieprogram, men antikken inngår som emne i
mange fag fra historie til drama. Interessen for
disse emnene er stor, i følge des Bouvrie. Men
hun skulle ønske at flere oppdaget de klassiske
språkene.
– Jeg synes oppriktig synd i alle dem som
ikke får anledning til å lese Homer og Vergil på
originalspråket. For det er jo vidunderlig dikt-
ning, musikalske perler. Muligheten til å lære
dette bør ikke forsvinne fra Nord-Norge.
43
labyrint
kunnskapsmagasinet
fra
u
i
t
norges
arktiske
universitet
Medea dreper sine barn i en av de store dramatiske tragediene
fra antikken. Illustrasjon: Jill Moursund/illustratorene.no
1...,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42 44,45,46,47,48,49,50,51,52
Powered by FlippingBook