BAPRO utvikler forskningsbasert kunnskap om barnevernets utfordringer i velferdssamfunnet og om hvordan profesjonsutøvere møter utfordringene og ivaretar sitt samfunnsoppdrag i et samfunn preget av raske endringer og kulturelt mangfold.
Sentrale tema i vår forskning er knyttet til barn og familiers livssituasjon, sosial ulikhet, medvirkning, helse, vold, ettervern, samt barnevernets kompetanse, organisering, ledelse og problemløsning. Gruppen er tverrfaglig sammensatt, noe som bidrar til at ulike perspektiver blir aktualisert.
2025
Tresselt, M. A. & Olsvik, B. (2025). Innovasjon i barnevernet for en sosialt bærekraftig praksis. I B. Olsvik, R. Sørly, B. Karlsson & T. Ghaye (red.). Nye perspektiver på menneskerettigheter, sosial ulikhet og sosial rettferdighet. Fagbokforlaget.
Bersvendsen, A. (2025). An unheard story. Exploring social inequity in sexual abuse prevention and intervention, considering its potential a assimilation of the Sámi people. I B. Olsvik, R. Sørly, B. Karlsson & T. Ghaye (red.). Nye perspektiver på menneskerettigheter, sosial ulikhet og sosial rettferdighet. Fagbokforlaget.
2024
Martnes, M. & Nordvik. M. L. (2024). Er barnets rettigheter krenket når barnet ikke trives? I E. G. Stang, Köhler-Olsen, J., A. Hellum & K. Ketscher (red.). Fra barnevern til barns rettigheter. Festskrift til Kristen Sandberg 70 år. Gyldendal Akademisk.
Nordvik. M. L. & Martnes, M. (2024). Care as a Prerequisite for the Realisation of Rights. An Analysis of Care and the Role of "Well-being" and Legal Theories. The International Journal of Children's Rights, 32. DOI:10.1163/15718182-3203000
Riise, A. (2024). "Saksbehandleren er ganske samarbeidsvillig" - ungdoms aktørskap i samarbeidet om ettervern. Fontene forskning, 17(1), 4-16. https://fontene.no/forskning/saksbehandleren-er-ganske-samarbeidsvillig--ungdoms-aktorskap-i-samarbeidet-om-ettervern-6.584.1056128.8b4665b6a1
Riise, A. (2024). Medvirkning som prosesser for unge over 18 år i barnevernet. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 21(4), 313-324. https://doi.org/10.18261/tph.21.4.4
Riise, A. & Paulsen, V. (2024). Youths over 18 receiving support from the Child Welfare Service: Evolving motivation in the interaction between the youth and the caseworker. Nordic social work research, 1-14. https://doi.org/10.1080/2156857X.2024.2433461
Rindahl, R. (2024). Når barn klager på egen innleggelse i det psykiske helsevernet - er klageretten til barnets beste? Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 21(4), 395-398. https://doi.org/10.18261/tph.21.4.13
2023
Bersvendsen, A. (2023). Trygg barndom, sikker fremtid: En NOU for barn og unge om rettssikkerhet i barnevernet (Rapport 2023:7). Barne- og familiedepartementet. Barnevernsutvalget. https://www.regjeringen.no/contentassets/a1eb3f73d3d94fa6b146dbd08f8a4253/no/sved/barne-nou.pdf
Bersvendsen, A. & Saus, M. (2023). Samiske kvinner utsatt for vold og overgrep i oppveksten. Tidsskriftet Norges barnevern, 100(2-3), 184-201. https://doi.org/10.18261/tnb.100.2-3.9
Hansen, T. (2023): The View of Minority Youth on Cultural Continuity When Developing Their Identity in Majority Foster Homes, Child Care in Practice.
Lie, I.N., Hansen, M.S. og Riise, A. (2023): Å lære noe mer. Gruppepraksis i sosialfaglige utdanninger, UNIPED, 46/3, 177-188.
Myrvang, R. & Haug, V. (2023): Evidence and risk discourses: Shaping professional practice and families in child protection. Nordic Journal of Social Research, 14(1), 1-13. https://doi.org/10.18261/njsr.14.1.3
2022
Andreassen, S., Tiller, T., Tresselt, M. A. & Heim, G. (2022). Når læringslysten lyser opp i skolens rom - dybdelæring i mat og helse? Mat og helse i skolen.
Andreassen, S., Tresselt, M. A., Bjørndal, K. E. W. (2022). Er LK20 forvirrende? - Noen refleksjoner om de tre tverrfaglige temaene og kjerneelementene. Form - tidsskrift for kunst og design.
Fedreheim, G. E., Hansen, T. & Aure, M. (2022). Arbeidsinkludering av flyktninger gjennom praksis – En flernivåstudie av arbeidsgiveres synspunkter på det å tilby praksis. Søkelys på arbeidslivet, 39(2) https://doi.org/10.18261/spa.39.2.1
Riise, A. & Paulsen, V. (2022); Facilitating Participation for Youths in Child Welfare Services in Transition to Adulthood: Practice between Formalities and Empowerment. Child Care in Practice. https://doi.org/10.1080/13575279.2022.2058916
2021
Bersvendsen, A. (2021). Lavahuset. Utenfor Allfarvei AS.
Hansen, T. (2021). Sosial kontroll begrenser minoritetsungdommers identitetsutvikling i majoritetsfosterhjem. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 39(4). https://doi.org/10.5324/barn.v39i4.3758
Schjelde, T. J. & Lie, I. N. (2021). The impact of emotions on learning and motivation in producing and presenting digital stories. Seminar.net, 17(1). https://doi.org/10.7577/seminar.3761
Tresselt, M. A. & Borgerød, G. (2021). Kompetansebegrepets uklarhet i møte med barnevernets komplekse handlingsrom. I B. L. Kassah, H. Nordahl-Pedersen & W.-A. Tingvoll (red.). Handlingsrom for profesjonalisert velferd. Kommunale tjenester for helse, omsorg og barnevern. Cappelen Damm Akademisk.
2020
Hansen, T. & Flaskerud, I. (2020). Familiens betydning for ungdoms religiøse identitetsutvikling. Ungdom med muslimsk bakgrunn i fosterhjem. Nordisk Tidsskrift for ungdomsforskning, 1(1). https://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2020-01-04
Paulsen, V., Riise, A. & Berg, B. (2020). Enslige mindreåriges vei inn i voksenlivet - behov for anerkjennende praksis. Fontene forskning, 31-43
Paulsen, V., Wendelborg, C., Riise, A., Berg, B., Tøssebro, J. & Caspersen, J. (2020). Ettervern - en god overgang til voksenlivet? Helhetlig oppfølging av ungdom med barnevernerfaring. NTNU Samfunnsforskning og UiT Norges arktiske universitet
2019
Lie, I. N. & Schjelde, T. J. (2019). Læring og narrativer: digitale fortellinger i praksis. Tidsskriftet Norges Barnevern, 96(1-2). https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2019-01-02-08
2018
Bersvendsen, A. & Hauge, M.-I. (2018). Da skjønte jeg at nå smeller det snart: Voksne som opplevde vold i barndommen ser tilbake. Tidsskriftet Norges Barnevern, 95(2-3). https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-03
Borgerød, G. (2018). Handlingsrom i barnevernet for å kunne gi sosial støtte til unge gutter. I W. Schönfelder, S. T. Andersen & A. A. Kane (red.). Handlingsrom i barnevernet. Muligheter og begrensninger for profesjonsutøveren. Fagbokforlaget.
Kane, A. A. & Myrvang, R. (2018). Virkemidler for forsvarlig skjønnsutøvelse og beslutningstaking i barneverntjenester. I W. Schönfelder, S. T. Andersen & A. A. Kane (red.). Handlingsrom i barnevernet. Muligheter og begrensninger for profesjonsutøveren. Fagbokforlaget.
Kane, A. A., Neverdal, S. & Myrvang, R. (2018). Barneverntjenestens medansvar for barnehagebarns rett til beskyttelse mot omsorgssvikt. I W. Schönfelder, S. T. Andersen & A. A. Kane (red.). Handlingsrom i barnevernet. Muligheter og begrensninger for profesjonsutøveren. Fagbokforlaget.
Solbakk, R. Ø., Kassah, B. L. & Borgerød, G. (2018). Vold rettet mot ansatte i kommunalt barnevern. I W. Schönfelder, S. T. Andersen & A. A. Kane (red.). Handlingsrom i barnevernet. Muligheter og begrensninger for profesjonsutøveren. Fagbokforlaget.
Jensen, H. P. & Knutsen, M. S. (2024). Let etter godt nok-suksessene i skolen. HT, Fontene.
Lie, I. N., Eriksen, K., Hanssen, I. N., Pedersen, K. M. & Tresselt, M. A. (2024). Dette er barnevernspedagogens seks bidrag for en bedre skole. HT, Nordlys, Fontene.
Riise, A., Bersvendsen, A., Hansen, T., Olsvik, B., Tresselt, M. A., Lie, I. N. & Lorentsen-Dybdal, A. (2024): Barnevernsloven fyller ett år: Fem viktige satsinger for barnevernet i nord. HT, Nordlys.
Tresselt, M. & Riise, A. (2023). Kan kultur bidra til å styrke unges nordnorske identitet? HT
Bersvendsen, A. (2022). Er samene mer lukket om seksuelle overgrep? Nordlys.
Hansen, T., Fedreheim, G. E & Aure, M. (2022). Flyktninger må få slippe å jobbe kun i barnehager og med renhold. Aftenposten.
Bersvendsen, A. (2021). Barnevernet - fra tabu til åpenhet. Nordlys.
Riise, A. & Paulsen, V. (2020). Ungdom i ettervern faller mellom stoler. Nordlys.
NB! Oppdatert liste over publikasjoner finnes i den enkeltes forskningsgruppemedlems personkort og lenke til Cristin.