HelPed - Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling
HelPed skal være en drivkraft for profesjonalisering av lærerrollen og innovasjon i utdanning ved Det helsevitenskapelige fakultet.Vi tilbyr instituttene støtte, veiledning og målretter kompetanseutvikling for undervisningspersonale og praksisveiledere. I samarbeid med instituttene legger HelPed tilrette for utvikling av studentaktiviserende, digital og tverrprofesjonell læring. Vi initierer og deltar aktivt i ulike aktiviteter og prosjekter ved alle campus og i praksisfeltet. Vi skal være en synlig aktør lokalt, nasjonalt og internasjonalt gjennom formidling av ny kunnskap om kvalitet i utdanning, læring og kulturendring.HelPed ble initiert i 2012 og er organisert som et senter under Dekan ved Det helsevitenskapelige fakultet.
Vil du styrke mestringskompetansen i veiledning og utvikle deg som veileder?
Emnet HEL-6331 Veiledningskompetanse for helsevitenskapelige utdanninger og helsetjenesten går hvert semester med søknadsfrist 1.juni (for høst-semester) og 1.desember (for vår-semester). Lyst til å søke? Se her for å få mere informasjon
Nyheter
Dokumentasjon av utdanningsfaglig kompetanse var tema på Pedagogisk helsefaglig webinar 18.februar 2021
Kravene til utdanningsfaglig kompetanse for ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger har økt (fra 1.9.2019). Kravene er forskriftsfestet med presiseringer i Utfyllende bestemmelser ved UiT.
Digital konferanse om Livslang læring arrangeres 16. og 17.02.21 - noe for deg?
Høgskolen Innlandet Lillehammer i samarbeid med Fleksibel utdanning Norge (FUN) og flere andre aktører arrangerer Digital konferanse om Livslang læring 16. og 17.februar 2021! Du kan delta på en eller begge dagene.
Noen av temaene som belyses er:
- Digitalisering for livslang læring
- Strømmetjeneste for livslang læring
- Arbeidslivsrelevante utdanninger og livslang læring
Delta på årets Læringsfestival-sjekk frister nå!
HelPed sitter i programrådet for Læringsfestivalen. Vi ønsker med dette å invitere til å sende inn bidrag til Læringsfestivalen 2021, 10. og 11. mai. Festivalen er normalt på NTNU i Trondheim, men blir i år heldigital.
Delta i spennende webinar 4.februar om TPS-veiledning og samhandling i praksisstudier- Rethos skal implementeres!
Tverrprofesjonell samarbeidslæring er en global utfordring! Veiledning av tverrprofesjonelle team i helse- og sosialfag og tilrettelegging for samarbeidslæring i klinisk praksis er utfordrende. La deg inspirere av internasjonale erfaringer og møt til diskusjon med norske kollegaer! Kanskje får du noen gode ideer til egen undervisning!
Invitasjon til seminar om medisinsk-pedagogisk forskning
Studentaktiv læring i digital synkron undervisning
Et spennende og aktuelt tema på helsefaglig pedagogisk webinar 12.11.20, med 25 deltakere med via Zoom.
Erfaringer fra digital undervisning i et hybrid semester
"Planlegging av undervisning i et hybrid semester byr på nye utfordringer i tillegg til nye muligheter", innledet Maarten Beerepoot på helsefaglig pedagogisk webinar 15.10.
Læringsstrategier og studieteknikk - en videoserie!
På helsefaglig pedagogisk seminar ved Helsefak 16.09.20 introduserte Torstein Låg, fagansvarlig for psykologi, psykiatri og filosofi ved Universitetsbiblioteket, en videoserie han har laget til støtte for studenter i undervisning og læring.
Er du klar? Nå er det åpent for bidrag til Webinarfestivalen!
Webinarfestivalen 24. og 25.november 2020 er en heldigital nettbasert nasjonal konferanse om læring og teknologi - og er Læringsfestivalens digitale lillesøster!