til vår selvforståelse. Des Bouvrie hørte så sent
som på 80-tallet ytringer om kvinners fysiolo-
giske uskikkethet til å forske.
– På et seminar kunne man overvære en
forelesning der en mannlig professor fra Det
medisinske fakultet i fullt alvor påsto at kvinner
ikke egnet seg til å være forskere. Han begrunnet
det med statistisk materiale om kjønnsforskjeller
fra en mengde fagfelt. At kvinner oftere smiler
og oftere legger hodet på skakke enn menn var
blant de tingene som gjorde dem uegnet.
menn
klarer
ikke
å
holde
tritt
På den korte tiden fra jeg var en snørrete unge i
en sandkasse, til jeg nå sitter ferdigutdannet og
betrakter glade medisinstudenter, har verden
tross alt forandret seg betraktelig. Her i Audi-
torium 1 ser det ut som om en revolusjon har
funnet sted. Allerede i 1986 ble det nesten like
mange kvinner som menn i høyere utdanning.
Kvinneandelen har siden 2009 holdt seg på
omtrent 61 prosent.
World Economic Forum i Davos utarbeider
årlig Global Gender Gap – indeksen. Den plas-
serer Norge og de nordiske landene på toppen
av likestillingslista år etter år.
«
Fordi kvinner står for halvparten av et
lands potensielle talentbase, er en nasjons lang-
siktige konkurranseevne betydelig avhengig av
hvorvidt og hvordan den utdanner og bruker
sine kvinner.» står det i rapporten for 2012.
Hanna Rosin, redaktør i magasinet The
Atlantic, skrev i 2010 artikkelen
The End of Men
.
Der påsto hun at kvinner nå har utklasset menn
på alle nivå i det amerikanske utdanningssys-
temet. Amerikanske menn klarer rett og slett
ikke å tilpasse seg den skiftende økonomien,
påstod hun. De ble hardest rammet av finanskri-
sen, og klarer ikke å motivere seg til skolearbeid.
Artikkelen debatteres fortsatt heftig i et
Synnøve des Bouvrie.
Professor i antikkens kultur og litteratur.
Foto: Torbein Kvil Gamst
Platon og hans elev Aristoteles i diskusjon. Aristoteles ideer om kvinnen var en respons på Platons ideer. I
Staten
skriver Platon at individuelle ferdigheter og ikke kjønn
skulle bestemme menneskets plass i samfunnet. Likestilling, altså. Foto: Skolen i Athen av Rafael. Wikimedia Commons.
12
11
labyrint
kunskapsmagasinet
fra
universitetet
i
tromsø
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...52