Ingress

08.03.2023:

Kvinnenes utdanningsrevolusjon

UiTs befolkningsundersøkelser viser at kvinner har tatt stadig mer høyere utdanning og går nå forbi menn.

UIT-brystkreftforskere-NOWAC2022-1024x683.jpg

21.10.2022:

30 år med brystkreftforskning: Kvinner og Kreft-studien

Kvinner og Kreft-studien er en landsdekkende befolkningsundersøkelse, med en mer enn 30 år lang historie innen brystkreftforskning.

hormoner.jpg

09.02.2022:

Er det en sammenheng mellom hormoner i overgangsalder og føflekkreft?

Føflekkreft er en av de kreftformene som øker mest i Norge. En viktig årsak er sol, men kan også bruk av hormoner i overgangsalderen gi økt risiko for føflekkreft?

6826228-young-beautiful-woman-smoking-outdoors.jpg

27.07.2020:

Er du kvinne og røyker? Da har du større risiko for å få lungekreft!

Selv om begge kjønn har røykt like mye gjennom livet, så har kvinner større risiko for både å få og å dø av lungekreft enn menn.

brystkreft

03.02.2020:

Hudpleie og kreft: Ingen økt risiko hos middelaldrende kvinner

Hyppig bruk av hudkremer hos middelaldrende kvinner øker ikke risikoen for bryst- og livmorkreft. Det er konklusjonen i en ny studie som forskere fra blant annet UiT står bak.

tildeling-ISM.jpg

30.11.2018:

50 millionar frå Forskingsrådet!

UiT ved Institutt for samfunnsmedisin er løyvd 50 millionar kroner frå Noregs forsknigsråd til forsking på sosial ulikskap.

kaffemarko.jpg

25.10.2018:

Gode nyheter for kaffetørste!

I en fersk doktorgrad fra UiT Norges arktiske universitet, avkrefter Marko Lukic at kaffe er kreftfremkallende.

Anne Lise Ryel og Eiliv Lund 3.jpg

23.11.2016:

3,2 millioner kroner til Kvinner og kreft

En polfarer og fangstmann miste sin store kjærlighet på grunn av kreft. Legatet som seinere ble opprettet, sørget nylig for 3,2 millioner nye forskningskroner til den store nasjonale studien Kvinner og kreft i Tromsø.

brystkreft4

27.07.2016:

Kroppen vet mer enn legene

Ny forskning tyder på at immunsystemet ditt vet at du er i ferd med å utvikle kreft allerede flere år før legen gir deg diagnos

Miljøgiftene+i+kroppen.jpeg

17.07.2014:

Du klarer å bryte ned miljøgiftene i kroppen din

Du har mellom 200 og 400 forskjellige miljøgifter i kroppen, og disse er i stadig endring.

Røyk+askebeger.jpeg

01.05.2013:

Dårlig nytt for røykende kvinner

Selv om en kvinne røyker mindre enn en mann, har hun likevel større risiko for tykktarmskreft.

Brystundersøkelse+(Illustrasjonsfoto+-+PhotoDisk).jpg

29.01.2010:

Søker svar om brystkreft

En frisk celle blir til en kreftcelle. Forskere lurer på hvor, når og hvorfor dette skjer. Nå skal de bruke ny kraftfull teknologi forå få viktige svar om brystkreftens forløp.