jentoft.jpg

13.04.2024:

Er det makta som rår i fiskeripolitikken?

Selvfølgelig er det makta som bestemmer. Slik bør det også i prinsippet være. Spørsmålet er hvem de er som har makta, hvordan de skaffet seg den, om det er de som bør ha den, og hvordan den brukes.

16.03.2024:

Fisheries management contributes to conservation of biodiversity

The Convention on Biological Diversity aims to conserve biodiversity, ensure sustainable use of its components, and see to it that the benefits of genetic resources are shared fairly. Achieving this will require awareness, not least among those who base their livelihoods on biological resources.

Maaikek.jpg

13.02.2024:

Sustainable development of the Arctic Ocean

The Arctic Ocean is becoming more accessible as the sea ice retreats. Expectations of increased human activity in the central ocean basins create the need for an updated approach to governance based on an improved understanding of the ecosystem and its response to the changing environment.

08.02.2024:

Havåret 2024 – travelt på Stortinget

Det ligger an til et travelt havår. Dels skal ulike internasjonale ambisjoner gjennomføres på nasjonalt nivå, dels  skjer det en videre utvikling av etablert politikk. Ikke minst får Stortinget mye å bestille i 2024.

bruk.jpg

22.01.2024:

Stø kurs, samstyring og videreført samfunnskontrakt

Fiskeri- og kystminister Cecilie Myrseth stikker ut en stø fiskeripolitisk kurs, bygd på gruppeinndeling og dynamiske fordelingsnøkler.

Finstad.profilbilde2.jpg

23.09.2023:

54 studenter i praksis for bærekraftig sjømat

Sist mandag startet en litt annerledes studiehverdag for 54 av våre bachelorstudenter i fiskeri- og havbruksvitenskap. Det var første av tre praksisuker der de skal ut i bedrifter og andre instanser innen sjømatsektoren.

09.09.2023:

Stadig flere avtaler berører fiskeriforvaltningen

I løpet av noen tiår har det kommet til et stort antall internasjonale avtaler med normer for fiskeriforvaltingen. Havrettskonvensjonen angir overordnete rammer, utdypet av FN-avtalen om fiske på det åpne hav og en rekke avtaler i FAO-regi. Det siste året har det kommet ytterligere avtaler som kan få betydning for fiskeriforvaltningen.

03.09.2023:

Kina – fisk og geopolitikk

Kina er en stormakt, også innen fiskeri og akvakultur, og verdens største produsent og eksportør av sjømat. Det kan vi ikke stille oss likegyldig til, skriver Alf Håkon Hoel.

bruk.jpg

17.05.2023:

– Kystfiskerne har en nøkkelrolle i spørsmål om grunnrenteskatt i fiskeriene

Forslaget om ressursrentebeskatning har ført til kamp om samfunnskontrakten i havbruksnæringa. Står tradisjonell fiskerinæring for tur?

28.04.2021:

New research: Fisheries Management in the Arctic

Lis Jørgensen, Gunnstein Bakke and Alf Håkon Hoel have published a paper in the journal Progress in Oceanography. The paper is titled “Responding to global warming: New fisheries management measures in the Arctic”.

16.02.2021:

Ledig PhD-stilling i MARA

7. mars er det søknadsfrist på ny stipendiatstilling i MARA. Stillingen er innen Science and Technology Studies (STS) med fokus på ekspertråd. Veileder og kontaktperson er Petter Holm.

13.01.2021:

GATORs metode

MARA har nylig vært involvert i prosjektet «GATORs metode». Prosjektet lager ressurser for å støtte studenters læring i kvalitativ og kvantitativ metode (inkludert GIS), og er et samarbeid mellom Institutt for samfunnsvitenskap og Norges fiskerihøgskole.

01.10.2020:

Ny forskning: Regulering av utslipp fra olje- og gassaktivitet

MARA har en ny open access-publikasjon i  Journal of Environmental Planning and Management. Artikkelen beskriver industriens rolle i utviklingen av reguleringer av utslipp fra olje og gass-aktiviteter i Norge.

16.09.2020:

Nytt prosjekt: DIVA

Petter Holm og prosjektet Digital brukerkompetanse i havrelaterte utdanninger (DIVA) fikk denne uken finansiering fra Nærings- og fiskeridepartementet.

07.07.2020:

Masterstudenter 2019/2020

I MARA veileder vi mange studenter hvert år. Vi er stolte av å presentere årets uteksaminerte masterstudenter!

02.07.2020:

Oppstart av PRISMAS-prosjektet

Prosjektet PRISMAS, ledet av Maaike Knol-Kauffman, startet nylig opp. Her skriver Maaike om prosjektet:

17.06.2020:

Utdanningsprisen 2020

Petter Holm mottok i går UiTs utdanningspris!

17.06.2020:

Studie: Helhetlig havforvaltning

MARAs Alf Håkon Hoel har deltatt i arbeidet med Høynivåpanelets rapport om helhetlig havforvaltning.

06.05.2020:

Prosjektbesøk til Canada

Maras medlemmer er involvert i prosjekter over hele verden. Professor Jahn Petter Johnsen har nylig besøkt Memorial University of Newfoundland (MUN), hvor han og førsteamanuensis Signe Sønvisen er involvert i et prosjekt om rekruttering i fiskerinæringa.

03.03.2020:

Prosjektbesøk fra Indonesia

27-28.januar hadde MARA besøk fra Indonesia på prosjektet Sustainable Marine Aquaculture Development in Indonesia (SMADI).

20.02.2020:

Arctic Frontiers 2020

27.01.2020:

Ukens kronikk hos Framsenteret: Havåret 2020

26.11.2019:

Ny bok: Geografi, kunnskap og vitenskap

26.november 2019

Nylig bidro MARAs Peter Arbo i antologien "Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning" (2019) med kapitlet "Universitet og region - en sammensatt relasjon".

18.11.2019:

MARA på MARE 2019

15.11.2019:

Ukens kronikk hos Framsenteret: Et viktig jubileum

05.11.2019:

Ny forskning: Gode vær- og istjenester for det marine Arktis krever nye former for samarbeid

5. november 2019

Forskere fra Umeå Universitet, UiT Norges arktiske universitet og Meteorologisk Institutt har denne uken publisert en artikkel i tidsskriftet Polar Geography. Artikkelen utforsker hvordan Meteorologisk institutt må videreutvikle vær- og is-tjenester i dialog med maritime brukere for å kunne tilby tjenestene Norges maritime sektor trenger.

10.10.2019:

Søker skippere i Barentshavet